- ناموجود
(ویرایش با ماژول اعتمادسازی مشتری)
(ویرایش با ماژول اعتمادسازی مشتری)
(ویرایش با ماژول اعتمادسازی مشتری)
نوردهی صحیح قلب عکاسی است. هیچ فرقی نمیکند از یک سوژه پرتره، منظره طبیعی یا صحنه شهری عکاسی کنید؛ اگر نوردهی درست نباشد، تصویر یا بیشازحد روشن (Overexposed) خواهد شد یا بیشازحد تاریک (Underexposed). چالش اصلی برای عکاسان این است که شرایط نوری همیشه یکسان نیست و بسته به زمان، مکان و نوع نور باید تنظیمات دوربین تغییر کند. در این مقاله بررسی میکنیم که چطور در شرایط مختلف به نوردهی صحیح برسیم.
🟢 1. نوردهی صحیح یعنی چه؟
نوردهی صحیح زمانی به دست میآید که:
📌 ابزار اصلی رسیدن به نوردهی درست: دیافراگم، سرعت شاتر، ISO، و نورسنج داخلی دوربین.
🟢 2. نوردهی در روز آفتابی
نور زیاد است، بنابراین بهتر است:
📌 تکنیک مفید: قانون Sunny 16 → در هوای آفتابی با دیافراگم f/16 و سرعت شاتر معادل عدد ISO، نوردهی مناسب خواهید داشت.
🟢 3. نوردهی در هوای ابری یا مهآلود
نور پخششده و نرم است، اما شدت کمتری دارد.
📌 نکته: در این شرایط رنگها ممکن است سردتر ثبت شوند؛ اصلاح با تراز سفیدی ضروری است.
🟢 4. نوردهی در شب یا شرایط کمنور
نور طبیعی کم است و چالش اصلی، روشن بودن عکس بدون افزایش بیشازحد نویز است.
📌 ابزار ضروری: سهپایه و در صورت نیاز ریموت شاتر.
🟢 5. نوردهی در فضای داخلی
معمولاً نور مصنوعی (لامپ یا مهتابی) باعث ترکیب رنگ و کمبود نور میشود.
📌 استفاده از فلاش ملایم یا رفلکتور برای بهبود نور توصیه میشود.
🟢 6. نوردهی هنگام عکاسی پرتره
هدف: چهره روشن و بدون سایههای شدید.
📌 استفاده از فلاش اکسترنال با دیفیوزر بهترین نتیجه را میدهد.
🟢 7. نوردهی در منظره (Landscape)
هدف: وضوح بالا در تمام بخشهای تصویر.
📌 ابزار ضروری: سهپایه + فیلتر ND یا پلاریزه برای کنترل نور و رنگ.
🟢 8. نوردهی در عکاسی ورزشی و حیات وحش
هدف: ثبت حرکت سریع.
📌 استفاده از مد S/Tv (اولویت شاتر) توصیه میشود.
🟢 9. نوردهی در شرایط پرکنتراست (High Contrast)
مثلاً صحنهای با آسمان روشن و زمین تاریک.
راهکارها:
🟢 10. تمرینهای پیشنهادی
جمعبندی
نوردهی صحیح در عکاسی همیشه یک فرمول ثابت ندارد؛ بلکه بستگی به شرایط نوری، سوژه و هدف عکاس دارد. آنچه اهمیت دارد این است که عکاس بتواند با تسلط بر تنظیمات دوربین، در هر شرایطی بهترین تعادل میان نور و کیفیت را پیدا کند.
«نوردهی درست همان زبان مشترک میان سوژه و عکاس است؛ زبانی که عکس را زنده میکند.»