آشنایی کامل با گیاه لاکی بامبو

گیاه بامبو گیاه محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به گل و گیاه و حتی دکوراتورها است. گیاهی که به عنوان عنصری دکوراتیو، از نوع زنده یا چوب‌های آن استفاده‌های بسیاری می‌شود. تنوع ظاهری این گیاه زیاد نیست؛ اما اندازه‌های متفاوتی از بامبو در سراسر جهان وجود دارند. نوعی از آن که به لاکی بامبو معروف است، چند سالی است که جایی مطمئن و قابل توجه در میان خانواده‌های ایرانی پیدا کرده. در این مطلب قصد داریم نکاتی را در مورد نگهداری از آن به شما آموزش دهیم.

 

لاکی بامبو چیست؟

جالب است بدانید آنچه برای قرن‌های متمادی لاکی بامبو نامیده شده، به نظر بسیاری از متخصصان اصلاً ربطی به بامبو ندارد و در واقع آن را از تیره گیاهان موسوم به دارکائنا می‌دانند. حتی گفته می‌شود لاکی بامبو عضوی از خانواده گل‌هاست که در جنگل‌های تاریک و باران‌خیز آسیای جنوب‌شرقی و آفریقا می‌روید؛ اما به هر حال آن را با نام بامبو می‌شناسیم.

 

به چه میزان توجه و مراقبت نیاز دارد؟

هفته‌ای ۱ بار باید آن را آب‌دهی کنید؛ طوری که میزان آب محل نگهداری از آن همیشه حدود ۱ اینچ از سطح گلدان یعنی حدود ۵/۲ سانتی‌متر باشد. ترجیح گیاه این است که در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد و دمای محیط زندگی‌اش بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. نکته مهم دیگر در مورد نگهداری از لاکی بامبو توجه به زنده بودنش است؛ بنابراین نیاز غذایی آن را با کود مناسب که اشاره خواهیم کرد رفع کنید. جالب آن که میزان رشد بامبوی شما متناسب با غذایی است که به آن می‌دهید و می‌توانید با میزان و شکل کود، اندازه بامبو را معین کنید.

 

چرا برگ‌هایش زرد می‌شوند؟

۲ فاکتور مهم در زرد شدن برگ‌های لاکی بامبوی شما نقش دارند:
۱٫ نور مستقیم آفتاب و تابش بیش از حد آن
۲٫ استفاده از آب با میزان نمک زیاد
برای آن که گیاه شما همیشه شاداب، سالم و بدون تغییر رنگ بماند، باید آن را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید؛ همچنین با آب معدنی خالص یا تصفیه‌شده آن را آبیاری کنید.

 

به چه علتی به آن بامبوی خوش‌شانسی می‌گویند؟

از آنجا که این گیاه در شرق یکی از نمادهای مورد استفاده در فنگ‌شویی بوده، به همین نام خوانده می‌شود. می‌گویند وجود این گیاه به عنوان عنصری از طبیعت، سایر عناصر آب، آتش، خاک، چوب و فلز را در دکوراسیون داخلی به تعادل می‌رساند. همچنین آن را از عناصر مهم تلفیقی چوب و آب می‌شناسند و بعضی‌ها با بستن روبان قرمزی به ساقه آن می‌گویند که عنصر آتش را هم به آن اضافه کرده‌اند تا به محل زندگی‌شان انرژی مثبت بدهد. البته تعداد شاخه‌های بامبو هم معانی مختلفی دارند که عبارتند از:
– ۳ شاخه برای خوشبختی
– ۵ شاخه برای ثروت
– ۶ شاخه برای سلامت

 

آیا می‌توان از آن قلمه گرفت؟

بله؛ این کار امکان‌پذیر است. فقط کافی است با استفاده از چاقویی تیز ساقه‌های تازه را به شکل مورب از زیر مفاصل‌شان برش زد و این قلمه‌ها را در آب تازه و تمیز گذاشت.

 

نکته‌های مراقبتی از لاکی بامبو

 

 نور

این گیاه محل پرنور اما دور از تابش مستقیم آفتاب را ترجیح می‌دهد. در واقع آن را نه در محلی دور از آفتاب و نه زیر تابش شدید آن قرار دهید. همان‌قدر که تابش زیاد آفتاب برگ‌هایش را زرد می‌کند، کم نور بودن زیاد محیط هم باعث تغییر رنگ برگ و ساقه‌هایش می‌شود.

آب

ظرفی که بامبو را در آن می‌گذارید باید دست‌کم ۵/۲ سانتی‌متر آب داشته باشد. یادتان باشد که لاکی بامبو به کلر و سایر ترکیبات شیمیایی آب‌ها حساس است و برای همین آب تصفیه‌شده خالص یا آب معدنی برایش بهتر است. یادتان باشد که ریشه‌های قرمزرنگ نشان‌دهنده سلامت گیاه شما هستند و اگر این رنگ را دیدید، اشتباهی گمان نکنید باید آب گیاه را عوض کنید. برای هیدراته ماندن بهتر گیاه هم توصیه می‌شود هفته‌ای ۱ بار آب گلدان آن را عوض کنید.

دما

برای آن که گیاه شما در محیط مناسبی رشد کند، دمای محل زندگی‌اش را بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد نگه دارید و از این حدود تجاوز نکنید. هرگز گیاه را مقابل دریچه ایرکاندیشنر یا وسایل گرمازا قرار ندهید.

گلدان

لاکی بامبو علاوه بر آب، در خاک گلدانی هم زنده می‌ماند. آنچه مهم است، نوع گلدان و خاک آن است. هر چه خاک گلدان الک‌شده‌تر و غنی‌تر باشد بهتر است. خاک گلدان را مرطوب نگه دارید؛ نه این که زیاد به آن آب بدهید. یادتان باشد کود مناسب لاکی بامبو خاص است که حالتی مایع دارد و باید حتماً مناسب آن تهیه شود. مراکز معتبر عرضه گل و گیاه معمولاً خاک و کود مخصوص لاکی بامبو را نیز دارند.

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش آبیاری گیاهان با قهوه

هیچ کس دوست  ندارد یک قهوه ی مانده از قبل را گرم کند و دوباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو