آموزش ساخت قاب با نمای سنگ و طلا

آیا تا به حال تلفیقی از ۲ تکنیک را روی یک قاب امتحان کرده‌اید؟
اگر مدت‌های مدیدی است که کارت پستال، نقاشی یا عکس مورد علاقه‌تان را قاب کرده‌اید ولی به مرور زمان قاب آن کهنه شده و دیگر نمای اولیه را ندارد، با به کارگیری یک یا حتی چند تکنیک هنری به طور همزمان، جلوه‌ای متفاوت برای تصویر یا اثر هنری داخل قاب ایجاد کنید.به عنوان مثال، در این پروژه بازسازی، از تکنیک‌های ملکایت (malachite) و ورق طلا همزمان با هم استفاده شده است و با توجه به اینکه هر دو آنها از جمله تکنیک‌های خاص و باابهت هستند-همان‌طور که ملاحظه می‌کنید- برای قاب کهنه و موضوع داخل آن، نمایی رسمی و چشمگیر به وجود آمده است.
البته انجام این پروژه تنها منحصر به قاب‌های قدیمی نیست بلکه شما می‌توانید آن را روی هرگونه قالب چوبی -تنها به شرط آنکه مانند نمونه، تصویری پهن داشته باشد– اجرا کرده و در ظاهر قاب جدیدتان تغییری اساسی ایجاد کنید.توضیح یک: ملکایت نام یکی از سنگ‌های طبیعی زیبا و ارزشمند است و با توجه به اینکه در این تکنیک نیز به وسیله رنگ، نمای این سنگ ایجاد می‌شود، نام آن را نیز ملکایت گذاشته‌اند.
مواد و لوازم مورد نیاز:
– قاب پهن حداقل ۸ سانتی‌متری
– ورق طلا ۶ عدد (این ورق‌ها را به قیمت ارزان از رنگ‌فروشی‌ها بخرید)
– رنگ اکریلیک سبز تالوگرین (phthalogreen)
– چسب مخصوص ورق طلا مقدار کمی
– روغن بزرگ
– مقوای دوجداره کارتن با لایه‌ای مشبک، چند تکه کوچک
– قلم‌موی ریز سر گرد
– قلم‌موی بزرگ سر تخت
– رنگ اکریلیک سفید
– مداد، خط‌کش، پالت رنگ، چسب نواری کاغذی، روزنامه
توضیح۲: مقوای دوجداره کارتن از ۲ لایه زیر و رو و یک لایه مارپیچ میانی تشکیل شده است و برای تهیه آن لازم نیست سراغ فروشگاه خاصی بروید بلکه سری به انباری خانه‌تان بزنید و تکه‌ای از کارتن لوازم موجود در انبار را بکنید یا اینکه به میوه‌فروشی سری بزنید و یک تکه مقوای کارتن موز را بگیرید و همراه بیاورید. (تصویر۱)
طرز کار:ابتدا با استفاده از مداد و خط‌کش در چهارگوشه نمای این قاب، ۴ مربع مساوی با هم رسم کنید. برای به دست آمدن این مربع‌ها، راحت‌ترین کار، امتداد اضلاع مستطیل خالی داخل قاب به بیرون است. بنابراین با استفاده از مداد و خط‌کش ۲ طول و ۲ عرض مستطیل خالی داخل قاب را از دو طرف روی نمای قاب خط بکشید. (تصویر۲)
حالا با توجه به ابعاد مربع‌های به دست آمده، ۴ الگوی روزنامه‌ای مربع شکل ببرید و سپس هر کدام از آنها را با چسب نواری روی هر یک از مربع‌های واقع در ۴ گوشه قاب بچسبانید. برای این منظور، تکه‌هایی از چسب نواری را به صورت دولا برگردانده و ابتدا زیر مربع روزنامه‌ای چسبانده و سپس روی مربع رسم شده در گوشه قاب بچسبانید.
نکته:fرای پوشش سطح این ۴ مربع، به جای استفاده از تکه روزنامه، از روش به اصطلاح ماسکه کردن با چسب نواری کاغذی هم می‌توانید استفاده کنید. به این ترتیب که سطح داخل هر یک از مربع‌ها را با کنار هم چسباندن نوارچسب کاغذی بپوشانید.
با این روش فضای داخل مربع‌ها به طور کامل ماسکه شده و دیگر لازم نیست نگران پس دادن رنگ به این قسمت، در مراحل رنگ‌آمیزی مستطیل‌های میان آنها باشید.
تکنیک ملکایتبرای انجام تکنیک ملکایت، ابتدا چند تکه مقوا را به قطعات ۳ × ۲ سانتی‌متری ببرید و آماده، کناری بگذارید.
سپس روی پالت رنگ مقداری رنگ اکریلیک سبز تالوگرین را با کمی روغن بزرگ ترکیب کنید و لایه‌ای غلیظ از این رنگ چرب شده را با قلم‌مو روی یکی از مستطیل‌های مابین مربع‌های ماسکه شده بکشید.
مرحله بعدی، ایجاد نقش صدف روی این لایه غلیظ رنگ است؛ به این صورت که یکی از تکه مقواها را از قسمت مارپیچ آن، با دست به صورت عمود روی سطح مستطیل رنگی قرار داده و با حرکت‌های مواج بدون آنکه مقوا را از روی سطح قاب بردارید، از نقطه‌ای در یک گوشه از مستطیل شروع کرده و ۱۸۰درجه حول یک مرکز به صورت نیم‌دایره تغییر مکان دهید.(تصویر۴)
با این کار، بخش‌هایی از رنگ توسط لبه دالبری مقوا برداشته شده و همزمان با نمایان شدن رنگ زیرین، طرحی صدفی شکل حاصل می‌شود که البته ایجاد این طرح با جزئیات آن غیرقابل پیش‌بینی و کاملا اتفاقی است.همین کار را چند بار در جهات مختلف انجام دهید تا صدف‌ها به فرم‌های گوناگون روی زمینه سبز تیره جلوه‌گر شوند(تصویر۳).
پس از خشک شدن این طرح‌های رنگی، با قلم‌موی بسیار ریز و کمی رنگ سفید، در محدوده خارجی هر یک از صدف‌ها با فاصله ۲میلی‌متری روی زمینه، خطی دالبری به رنگ سفید رسم کنید(تصویر ۵).
به این ترتیب تکنیک ملکایت روی یکی از مستطیل‌ها به پایان می‌رسد. حالا این مراحل را از رنگ‌آمیزی اولیه گرفته تا رسم حاشیه‌های سفید دور صدف‌ها، در مورد ۳ مستطیل دیگر روی قاب نیز تکرار کنید.
پس از انجام تکنیک ملکایت، نوبت به اجرای تکنیک ورق طلا روی ۴ مربع واقع در گوشه‌های قاب می‌رسد.
برای این منظور، ابتدا چسب‌های کاغذی یا تکه روزنامه‌ها را از روی سطح مربع‌ها با دقت بکنید و پس از اطمینان از خشک بودن سطح مستطیل‌های ملکایت شده، محدوده بیرونی دو ضلع مشرف هر یک از مربع‌ها به مستطیل‌های مجاورشان را با چسب نواری بپوشانید؛ در واقع شما باید چسب‌ها را روی عرض‌های مستطیل‌ها چسبانده و به این طریق مربع‌ها را ماسکه کنید.
پس از آن، قلم‌موی متوسطی را به چسب مخصوص ورق طلا آغشته کرده و روی سطح مربع‌ها با دقت بکشید(تصویر۶)
سپس ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا لایه چسب به اصطلاح کمی خودش را بگیرد. در این فاصله زمانی، ۴ عدد از ورق طلاها را درست روی هم قرار داده و یکی از الگوهای روزنامه‌ای مربع شکل را روی آنها بگذارید.
حالا هر ۴ ورق را با توجه به الگوی روزنامه‌ای، همزمان با قیچی ببرید البته مرحله برش ورق‌ها را تک تک نیز می‌توانید انجام دهید. پس از آماده شدن ورق‌ها – آن هم درست به اندازه مربع‌های واقع در گوشه‌های قاب – هر یک از آنها را به آرامی برداشته و روی یکی از مربع‌ها بچسبانید.۳ مربع دیگر را نیز به همین صورت ورق کنید. پس از آنکه مرحله چسباندن ورق‌ها تمام شد، با مالیدن انگشت اشاره دست روی سطح ورق‌های طلا، آنها را سر جایشان محکم و صاف کنید، این کار را به آرامی انجام دهید تا ورق‌ها پاره نشوند. حالا، نوارچسب‌های کاغذی دو ضلع هر مربع را با دقت بسیار از روی عرض‌های مستطیل‌های ملکایت شده بکنید. (تصویر۷)
در پایان، مرز مابین ۲ تکنیک را با رسم خطی به رنگ مشکی، از هم جدا کنید؛ به این ترتیب هر کدام از تکنیک‌ها جلوه بیشتری پیدا می‌کنند.
نکته: در صورتی که قاب انتخابی شما مانند قاب موجود در تصویر، دارای حاشیه باریکی دور تا دور اثر و لبه بیرونی قاب است، آن لبه‌ها را نیز با روش فوق ورق طلا کنید.
——————————-

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش ساخت آباژور در کمترین زمان

  آیا عاشق آباژورهای با پایه مرمر هستید اما به نظرتان گران می‌رسد؟ در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو