آموزش انتخاب موسیقی مناسب برای ورزش کردن

شما هنگام ورزش به موسیقی گوش می کنید؟ آیا می دانید که گوش کردن به موسیقی هنگام ورزش تاثیر مهمی روی ورزش کردن دارد؟ اما همه چیز فقط به گوش دادن به موسیقی خلاصه نمیشود و سرعت و ضرب آهنگ موسیقی هم اهمیت دارد. در واقع اگر بخواهید یک ورزش خوب داشته باشید، باید کمی وقت صرف کنید و یک مجموعه خوب از آهنگ های مناسب برای آن انتخاب کنید. در این آموزش راههایی برای انتخاب موسیقی مناسب بیان میکنیم.

۱

چگونه موسیقی به اعمال ورزشی کمک می‌کند؟
موسیقی ممکن است به چهار طریق به انجام ورزش و تمرینات ورزشی کمک نماید.
اول، در طول تمرینات منظم مانند دویدن، موسیقی می‌تواند توجه ورزشکار را محدود و درنتیجه توجه شخص را نسبت به احساس خستگی منحرف کند. این تکنیکی است که بسیاری از دوندگان ماراتن و ورزشکاران ورزشهای سه‌ گانه به آن به‌عنوان مسئله‌ ای مهم و مجزا می‌نگرند.
دوم، موسیقی میزان برانگیختگی شخص را تغییر می‌دهد و بنابراین به‌عنوان شکلی از تحریک که اهمیت زیادی در مسابقات دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به‌عنوان مسک‍ّنی برای فرو نشاندن اضطراب ورزشکاران تلقی می‌گردد. یکی از عوامل مؤثر، تولید کاستهای صوتی است که ترکیبی هستند از موسیقی محرک و آثار کلامی که به مثابه راهکاری برای ایجاد اعتماد به نفس تلقی می‌گردند. همچنین نویسنده از موسیقی آرام‌ بخش همانند پس ‌زمینه‌ای در تکنیکهای آرامش‌ بخش استفاده می‌کند، که از طریق آموزشهای کلامی عموماً به کار گرفته شده‌اند.
سوم، موسیقی می‌تواند به دلیل وجود تشابهاتی بین ریتم و حرکات بدن انسان مفید واقع گردد. بنابراین تطابق موسیقی با ورزش، همواره افزایش راندمان شرکت‌کنندگان در تمرینات ورزشی را نمایان ساخته است.
چهارم، در ارتباط با نکته قبلی، خصوصیات ریتمی موسیقی از الگوهای مهارتهای فیزیکی تقلید می‌نماید، بنابراین موسیقی قادر است اکتساب مهارتهای حرکتی را افزایش داده و محیط آموزشی بهتری را ایجاد نماید. برای اثبات مدعی شواهدی در ورزشهای ژیمناستیک و شنا ارایه شده است.

۲

انتخاب موسیقی صحیح:
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چهار عامل مهم و تأثیرگذار در خصوصیات برانگیزنده موسیقی وجود دارد. اول، به این علت که مردم به عکس‌العمل نشان دادن نسبت به محرکهای ریتمیک، تمایل نهفته‌ای دارند. در حقیقت پاسخ ریتمیک به موسیقی، نهفته‌ترین عامل است.
دوم، جنبه‌های هارمونیک و ملودیک موسیقی، اجرای شنونده را شکل می‌دهد و بر حالات روحی وی تأثیر می‌گذارد.
سوم، مشخصه فرهنگی‌ِ موسیقی از طریق پرورش فرهنگی ـ اجتماعی و موسیقی‌ای که شخص قبلاً در معرض آن بوده، بر پاسخ شنونده تأثیرگذار خواهد بود.
چهارم، عامل ارتباط که مربوط می‌شود به ارتباطات موسیقایی مفرط که توسط موسیقی برانگیخته شده‌اند؛ به این معنی که صدا می‌تواند باعث ایجاد اصوات دیگری شود که فعالیتهای فیزیکی را خلق می‌کند. پاسخ ریتمیک و فاکتورهای موسیقایی در درون‌ طبیعت موسیقی وجود دارد، حال آنکه تأثیرات فرهنگی و عوامل ارتباطی نسبت به موسیقی، عوامل خارجی محسوب می‌گردند.

۳

موسیقی اغلب منبعی بکر برای انگیزش و الهام گرفتن در ورزش و تمرینات ورزشکاران محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات که باید به یاد داشته باشیم این است که سلیقه موسیقایی در واقع امری بسیار شخصی است و به همین دلیل از توصیه برای انتخاب نوع موسیقی پرهیز شده است زیرا این مسئله کاملاً بستگی به تصمیم شخص دارد. به هر حال اکنون شما باید نسبت به عواملی که گوش فرا دادن به موسیقی در امر ورزش را ارزشمندتر می‌کند، هوشیارتر باشید.

۴

بهترین موسیقی ها برای ورزش آنهایی هستند که دارای ضرب آهنگ (Tempo) بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ در دقیقه اند. تحقیقات دیگری هم نشان داد که گوش کردن به موسیقی هنگام ورزش می تواند تا ۱۵ درصد کارایی را افزایش بدهد.

۵

اما گروه دیگری از محققان می گویند تمپوی ۱۲۰ تا ۱۴۰ یک عدد کلی است، لازم است برای هر نوع فعالیت بدنی یک عدد دقیق تر داشته باشیم. برای مثال آنها می گویند هنگام پیاده روی با سرعت ۴ کیلومتر در ساعت باید به موسیقی هایی با ضرب آهنگ ۱۱۵ تا ۱۱۸ گوش کنیم (B.P.M) و وقتی پیاده روی سریع انجام می دهیم موسیقی نیز باید روی تمپوی ۱۳۷ تا ۱۳۹ باشد و هنگام دوییدن باید به آهنگ هایی با تمپوی ۱۴۷ تا ۱۶۰ گوش کنیم.
آنها حتی یک جدول هم برای فعالیت های بدنی متفاوت ایجاد کرده اند تا اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید بر اساس آن ریتم مناسب خودتان را پیدا کنید.

۶

اما چطور باید بفهمیم تمپوی فایل های موسیقی ما چقدر است؟ ما به دنبال اعداد ۱۲۰ الی ۱۴۰ BPM می گردیم. دو نرم افزار رایگان BPM Calculator برای ویندوز و BPM Assistant برای مک به شما کمک می کنند تا تمپوی فایل های موسیقی را محاسبه کنید. این دو نرم افزار در واقع ماشین حساب هایی برای محاسبه «بیت در ثانیه» فایل های موسیقی هستند. برای این کار باید با دقت به موسیقی گوش کنید و همراه با ضرب آهنگ درام، روی دکمه ماشین حساب کلیک کنید تا تمپوی فایل را محاسبه کند. در واقع شما ریتم آهنگ را با تعداد ضربه ای که در ثانیه ایجاد می کنید در اختیار این ماشین حساب قرار می دهید تا تمپوی آن را محاسبه کند.

۷

اما شما ممکن است روزهای مختلف ورزش‌های مختلفی کنید و به موسیقی‌هایی با ریتم و ضرب‌آهنگ مختلف نیاز داشته باشید، حتی در یک جلسه تمرین و ورزش هم، شتاب آدم ثابت نیست و ممکن است در اوایل ورزش، کند باشد و در میانه جلسه ورزش به بیشینه برسد و در انتها به سبب خستگی کند شود.
درست به همین علت، آدم باید موسیقی‌های مناسب با سلیقه و فعالیت ورزشی خود پیدا کند و بعد در حین ورزش، آنها را جلو عقب کند تا در هر زمان موسیقی مناسب برایش پخش شود.
اما آیا می‌شود کاری کرد که روند انتخاب و پخش موسیقی به صورت خودکار انجام شود؟ آیا به صورتی می‌توان موسیقی‌ها مناسب برای ورزش را جستجو کرد؟

۸

سایت جالب jog.fm پاسخی است برای آن دسته از ورزشکارانی که اهل فناوری هم هستند!
کاری که این سایت می‌کند ساده اما در خور توجه است: شما بعد از ورود به سایت می‌توانید با یک جستجوی ساده موسیقی‌هایی پیدا کنید که از لحاظ طول زمان، ضرب‌آهنگ و ژانر مناسب سلیقه و شتاب ورزش شما باشند.
بنابراین اگر کسی هستید که پیاده‌روی می‌کند و موسیقی کانتری دوست دارد، می‌توانید به موسیقی‌های مناسب دست پیدا کنید و اگر اهل دویدن سرعتی هستید هم موسیقی‌های تندتری برایتان انتخاب می‌شود.

۹

شما می‌توانید به سادگی BPM دلخواه را هم جستجو کنید تا موسیقی دقیقا با ضرب‌آهنگ درخواستی شما مطابقت داشته باشد.
پس از پیدا شدن ترانه‌ها و قطعات موسیقی، هر کاربر می‌تواند آنها را از آی‌تونز با آمازون خریداری کند. البته می‌دانم که این قسمت خرید، شاید مورد علاقه خیلی از شماها نباشد! اما حتی اگر نمی‌خواهید پولی برای خرید موسیقی بپردازید، لااقل می‌توانید با انبوهی از موسیقی‌های روز یا محبوب مناسب با ورزش، آشنا شوید.

۱۰

سایت jog.fm گامی فراتر برداشته و یک اپلیکیشن بسیار جالب منتشر کرده است. این اپلیکیشن کار پخش موسیقی را بسیار هوشمندانه‌تر انجام می‌دهد.
بعد از نصب این اپلیکیشن روی آی‌فون یا آی‌پاد، سرعت دویدن یا فعالیت ورزشی شما از روی تکان‌های بدن شما و حس‌گرهای گوشی‌تان، تشخیص داده می‌شود و موسیقی مناسب برای شما پخش می‌شود.
به علاوه اگر آدمی هستید که دوست دارید، موسیقی به ورزش شما شتاب دهد، می‌توانید ضرب‌آهنگ خاصی را انتخاب کنید.

۱۱

یک ویژگی جالب دیگر این اپلیکیشن هوشمند این است که تشخیص می‌دهد، شما کدام موسیقی‌ها را دوست دارید و مثلا آنها را حین ورزش چند باره گوش می‌کنید. برعکس این اپلیکیشن این توانایی را دارد که موسیقی‌ها نامحبوبی را که شما همیشه از روی آنها عبور می‌کنید هم تشخیص بدهد و برایتان پخش نکند.

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه به ورزش عادت کنیم؟

واقعا چطور می‌شود یک نفر همان‌طور که عادت دارد غذا بخورد، حمام برود، سر یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو