آموزش ساخت شمع

برای ساختن شمع ، این مواد لازم است :پارافین  استئارین  و  فتیله البته از وسایل آماده مانند ورقه های موم ، نخ و شمع به شکلها و رنگهای مختلف هم می توان استفاده کرد .

پارافین و استئارین :

پارفین از راههای مختلف از نفت بدست می آید که در تولیدات صنعتی برای روغن کاری استفاده می شود . در رنگ فروشی ها و عطاریها آنرا می توان بصورت خمیری ، قالبی ، و یا پولکی تهیه نمود . پارافین جسمی است سفید ، شفاف ، بی بو و بی مزه . در حرارت ۴۰ الی ۶۵ درجه سانتیگراد ذوب می شود . این ماده همراه با استائین برای ساختن شمع استفاده می شود . علاوه بر آن این ماده در سطح وسیع در صنعت کاغذ سازی ، نساجی ، لوازم آرایشی ، فشفشه سازی و عایق بندی صنایع الکتریکی مورد استفاده دارد . پارافین با استئارین ( تری گلیسر ین اسید استداریک ). مشتق چربیهای حیوانی ، مخلوط می شود . شمع هائیکه با استئارین ساخته می شوند شامل ۶۰ الی ۷۰ درصد استئارین و بقیه آن پارافین است . در واقعی ارزش شمع را کیفیت استئارین بالا می برد .

قالبها :

موم مایع به شکل ظرفهایی که در آن ریخته می شود در می آید . برای استفاده از قالب می توان از ظروف ماست ، لیوان پلاستیکی ، ظروف آشپزخانه ، پوشش های پلاستیکی بیسکویت ، و … استفاده کرد .در بازار قالبهای  پلاستیکی مخصوص شمع را در اشمال مختلف می توان تهیه نمود . برای اینکه شمعی با لایه های مختلف داشته باشیم ، یک قسمت از قالب را با موم پر می کنیم سپس منتظر می شویم تا سرد شود . بعد از آن مومی به رنگ دیگر به آن اضافه می کنیم . در پایان بوسیله پارچه ای نرم آغشته به آمونیاک یا الکل ، آنرا برق می اندازیم .

فتیله :

وسایل لازم : فتیله ، سیخ نازک برای نگهداشتن فتیله ، گیره برای ثابت نگهداشتن فتیله در پائین شمع .

اگر از قالبهای صنعتی استفاده می کنید ، ته آنرا سوراخ کنید ، فتیله را از آن عبور دهید و گره بزنید . سپس فتیله را بکشید و آنرا به وسط قالب ببندید .

اگر از ظروف بی مصرف استفاده می کنید ، فتیله را به پونز یا سنجاقی ببندید . ظرف را سوراخ کنید ، فتیله را از آن عبور دهید و در بالا به سیخ نازکی گره بزنید .

موم را داخل قالب بریزید و صبر کنید تا کاملاً سرد شود .

فتیله را نسبت به ابعاد شمع انتخاب کنید زیرا اگر فتیله بزرگ باشد و تناسبی با شمع نداشته باشد ، سوخت آن بد خواهد بود و شعله دود می کند . از طرف دیگر اگر فتیله خیلی کوچک باشد ، سوخت موم ناقص خواهد بود و موم به خارج می ریزد . فتیله جهت دارد . سعی کنید در جهت درست ، آنرا بکار برید .

ساختن شمع :

برای اینکه پارا فین بوی بد نداشته باشد آنرا به وسیله بخار ذوب کنید و ۱۰ الی ۱۵ درصد استئارین به آن اضافه نمائید .

برای رنگ کردن مایع ، می توانید از آنیلین یا خمیر موم یا رنگهای روغنی دلخواه استفاده نمائید .

برای اینکه شمع دود نکند چند قطره اسانس معطر به آن بیفزائید

وقتی موم آب شد آنرا در قالب بریزید .

موقع سرد شدن ، اغلب در اطراف فتیله سوراخهای کوچکی تشکیل می شود . آنرا با موم همرنگ خودش پر کنید .

——————————

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش ساخت آباژور در کمترین زمان

  آیا عاشق آباژورهای با پایه مرمر هستید اما به نظرتان گران می‌رسد؟ در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو