آموزش شمع سازی

کاربرد شمع از قدیم الایام بسیار مرسوم بوده و هنوز مردم در بسیاری از مراسم مختلف خود در شادی و یا حتی سوگواری از آن استفاده می کنند. این مسأله میان اکثر ملل با فرهنگها و سنن ومذاهب گوناگون مشترک بوده است.

البته این هنر امروزه وسعت یافته و با تغییر و تحولاتی اساسی، به رقابت با دیگر هنرهای دستی برخاسته است حاصل آن شاهکارهایی است که شما در فروشگاهها دیده اید. جهت آشنایی شما ابتدا شمع را معرفی می کنیم:
۱ـ شمعهای قالبی.
۲ـ شمعهای دست ساز
ابتدا شما را با مواد و تجهیزات لازم در شمع سازی آشنا کرده و آنگاه نکاتی را یادآور می شویم که دانستن و به کارگیری آنها طی مراحل شمع سازی ضروری است.
مواد و لوازم مورد نیاز:
۱ـ پارافین درجات مختلفی از نظر نقطه ذوب دارد. به عنوان مثال پارافین مورد نیاز برای ساخت شمعهای قالبی باید نقطه ذوبی به میزان ۶۰ تا ۶۳ درجه سانتیگراد داشته باشد.
نکته: در فروشگاهها اغلب تنها سه نوع پارافین برای شمع سازی یافت می شود.
الف) پارافین قالبی (اسیددار) که بیشتر برای ساخت شمع های قالبی به کار می رود.
ب) پارافین کریستالی (بدون اسید) که به جهت انعطاف پذیر بودن آن برای ساخت شمعهای دست ساز، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
ج) پارافین شیشه ای یا پزشکی.
۲ـ اسید استئاریک (استئارین): که جهت کمک به استحکام بیشتر پارافین به آن اضافه می شود. در ضمن طول مدت سوخت را نیز افزایش می دهد.
در شمع های قالبی، میزان اسید استئاریک مورد نیاز برای ۴۵۴ گرم پارافین دوتا پنج قاشق غذاخوری است (در واقع برای هریک کیلوگرم پارافین ۱۰۰ گرم مورد نیاز است).
۳ـ رنگ که شامل رنگ شمع، رنگ روغنی، رنگ صنعتی و یا رنگ پارچه است.
۴ـ موم عسل که برای نرم تر و شکل پذیرتر کردن پارافین به کار می رود، در ضمن از دود کردن شمع نیز جلوگیری می کند.
۵ـ البته مواد دیگری از قبیل، کریستالهای درخشان، کریستالهای شفاف نیز در مستحکم تر کردن، بالا بردن نقطه ذوب، افزایش شفافیت و همچنین افزایش طول عمر شمع، نقش بسیار مهمی دارند.
۶ـ روغن مایع و یا روغن زیتون جهت چرب کردن قالبها.
۷ـ دوظرف آلومینیومی و یا تفلون برای ذوب کردن پارافین که بتوان یکی را دردیگری جای داد.
۸ـ ملاقه و یا قاشق بزرگ برای ریختن در قالبهای کوچک.
۹ـ کارد و چنگال.
۱۰ـ تکه ای از فلز واشر مانند برای فتیله گذاری در کف قالب.
۱۱ـ قیف.
۱۲ـ قالب: قالبها انواع مختلف دارند. اکثر قالبهایی که در بازار یافت می شوند فلزی و از جنس آلومینیوم بوده و استوانه ای شکل هستند در اغلب آنها نیز سوراخی جهت فتیله گذاری تعبیه شده است. البته شما می توانید از قالبهای مختلف و باتوجه به نکات ایمنی درمورد آن جنس به عنوان قالب شمع سازی استفاده کنید.
نکته: از قالبی که دهانه آن باریک تر از قسمت انتهایی ظرف باشد، استفاده نکنید. زیرا شمع پس از سردشدن از قالب بیرون نخواهد آمد. مگر آن که شمع ها را در همان ظرف روشن نموده و از نمای ظرف به همراه شمع لذت ببرید!
ضمناً سعی کنید قالبهای انتخابی شما درزی نداشته باشد زیرا شکل درز به شمع نیز منتقل می شود.
۱۳ـ فتیله، که انواع مختلف دارد: فتیله قیطانی، سیمی و نخ پرک.
البته فتیله در اندازه های مختلف از نظر ضخامت در بازار یافت می شود.
هر میزان که شمع بزرگتر باشد به همان نسبت باید از فتیله قطور تری استفاده کنید زیرا فتیله های خیلی نازک باعث می شوند شمع، چکه کرده ودر کنار فتیله، سوراخی ایجاد می شود، در نتیجه فتیله روشن، توسط پارافین مذاب خاموش می شود هر یک از فتیله های فوق الذکر در ساخت شمع خاصی به کار می روند، به عنوان مثال فتیله های قیطانی برای شمع های باریک با قطر ۲‎/۵ الی ۳ سانتیمتر و نخ پرک برای شمع های خیلی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

 

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش ساخت آباژور در کمترین زمان

  آیا عاشق آباژورهای با پایه مرمر هستید اما به نظرتان گران می‌رسد؟ در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو