آموزش هنر میناکاری

وسایل مورد نیاز :

۱ ـ پرگار
۲ ـ قلم جهت رنگ گذاری و رنگ برداری اضافه
۳ ـ قلم های دست ساز که توسط خود شخص ساخته می شود .
۴ ـ رنگ مخصوص میناکاری ( پودری )
۵ ـ صمغ مخصوص میناکاری
۶ ـ ظرف مسی لعاب داده شده در طرح دلخواه

میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است با رنگ های پخته که سابقه ی آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد . بررسی های انجام شده نشان می دهد که میناکاری برای اولین بار در ایران به وجود آمده و بیش از نقاط دیگر تجلی یافته و سابقه ی این هنر به زمان اشکانیان و ساسانیان می رسد .
رواج صنعت میناکاری در اصفهان از دوران پهلوی و حدود ۱۳۱۰ شمسی است و طی سی سال اخیر به وسیله ی استاد هنرمند آقای شکرالله صنیع زاده بسط و توسعه یافته است .مینا که طبعاً شفاف است شفافیت خود را از اکسید قلع به وجود می آورد . میناکاری روی مس انجام می شود . برای فراهم آوردن مینا ابتدا آن چیزی که می خواهند میناکاری کنند به هر شکل و هر اندازه باید به وسیله مس گر متخصص به شکل لازم درآید و پس از آن که ساخته شد استاد مینا کار به آن لعاب سفید رنگ می دهد معمولاً سه الی چهار بار لعاب داده می شود و در هر بار شی ء به کوره می رود و حدود ۷۰۰ درجه حرارت می بیند تا رنگ لعابش ثابت شود بعد روی آن با رنگ های گوناگون نقاشی می شود .شیء باز هم به کوره می رود و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه حرارت می بیند تا رنگ ها به صورت مطلوب درآید .
توضیح راجع به قلم : انتهای لوله ی خودکار را روی شعله گرفته ، مقداری که ذوب شد سر آن را سوزن فرو کنید . ظرافت سوزن بستگی به نظر شخص هنرمند دارد . همچنین از چوب های کبابی و یا چوب هایی که توسط اشخاص تراشیده می شود استفاده می گردد .

 

آموزش هنر میناکاری

 

مراحل کار :
۱ ـ رنگ آبی لاجوردی را با میزان مساوی صمغ مخلوط کرده به گونه ای که رنگی با پوشش دهی کامل به دست آید . توسط قلم مو مرکز ظرف را مطابق با تصویر آموزشی رنگ کنید
۲ ـ توسط قلم موی دیگری اضافه های رنگ در حاشیه طرح را تمیز نمائید .
۳ ـ دهانه ی پرگار را به اندازه ی ۲/۵ سانتیمتر باز کنید . این میزان برای هر بشقاب یا کار دیگر ممکن است تغییر کند .

آموزش هنر میناکاری

۴ ـ با استفاده از پرگار باز شده مرکز بشقاب را پیدا کنید . در ضمن دایره را قسمت بندی کرده تا نقش از پراکندگی مساوی برخوردار شود .
۵ ـ توسط قلم ظریف نقش مورد نظر را بکشید به گونه ای که رنگ اضافه برداشته شود و رنگ سفید زمینه مشخص گردد . نقوش انتخاب شده سنتی بوده و بستگی به ذوق شخصی دارد  البته هنرمندان این رشته از طرح های اسلیمی استفاده می نمایند .

 

آموزش هنر میناکاری

۶ ـ خطوط سفید به دست آمده را با رنگ آبی فیروزه ای پرکنید . باید توجه داشته باشید که رنگ ها متضاد بوده یعنی آبی فیروزه ای روی آبی لاجوردی و برعکس .
۷ ـ مرزهای طرح های پر شده از مرحله ی قبل را با قلم مخصوص دورگیری که بسیار ظریف و نازک می باشد دورگیری کنید .

 

۸ ـ خطوط نازک برای مشخص کردن و جدا نمودن طرح از زمینه می باشد . پس خطوط را در مرز رنگی بکشید تا رنگ طرح اسلیمی در بین خطوط قرار گیرد .

 

آموزش هنر میناکاری

 

۹ ـ اطراف طرح را با نقش های گل و برگ پر کنید .
۱۰ ـ توسط قلم موی تمیز رنگهای اضافه را از دور طرح برداشته و با قلم ، خطوط اصلی هر مرز را بکشید تا زمینه ی بشقاب مشخص شود .
۱۱ ـ با قلم ظریف تر دور طرح را خالی کنید (دورگیری نمایید ) نقوش اضافه و ریز را بکشید . بقیه کار همانند توضیحات قسمت مرکزی می باشد .در نهایت کار را جهت ثبات رنگ و درخشان شدن به کوره برده تا در درجه ی حرارت مشخص به آن گرما دهند .

———————————–

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش ساخت آباژور در کمترین زمان

  آیا عاشق آباژورهای با پایه مرمر هستید اما به نظرتان گران می‌رسد؟ در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو