آموزش پرورش یک بن سای آپارتمانی

ایده پرورش گیاهان و درختان به‌شیوه بن‌سای درون خانه نسبتا جدید است و از ژاپن آغاز نشده است. مرکز رشد و توسعه این ایده آلمان بوده که به‌ تدریج در سایر ممالک اروپایی و ایران نیز متداول شده است. امروزه شما می‌توانید در سراسر انگلستان درختان بن‌سای را از مراکز پرورش گیاه و گلخانه‌ها خریداری کنید.
تفاوت اصلی بین پرورش سنتی و مدرن بن‌سای این است که در شیوه مدرن احتیاج نیست از گیاهان جان‌سخت استفاده کنید زیرا ممکن است گیاهان دیگر، غیر از درختچه‌ها و بوته‌های مقاوم، به‌خوبی با شرایط درون خانه‌ هم‌خوانی داشته باشند. اما نکته‌ای که مورد تایید همه کارشناسان قرار گرفته این است که آنها را باید در طول زمستان در درون خانه نگهداری کرد و مطلب مهم این است که این گیاهان را در محلی نوردار و خنک مانند راه‌پله، پارکینگ و… در داخل خانه نگهداری کنید.

نهال یا قلمه ریشه‌داری را انتخاب کنید و در نیمه دوم فروردین ماه آن را در گلدان هفت تا هشت سانتی‌متری بکارید و وقتی که ساقه‌ اصلی به ارتفاع دلخواه رسید آن را ببرید.
بعضی شاخه‌های پایینی را هم مانند نوک شاخه‌های بالاتر ببرید تا گیاه به اصطلاح درقسمت بالا «کپه و پرپشت» شود.

بعد از دو سال نوبت جابه‌جایی و هرس ریشه‌های زائد می‌رسد. در فصل بهار گیاه را در محیطی سربسته و فاقد کوران، از گلدان خارج کرده، سپس خاک کهنه را از ریشه آن پاک کنید و بعد از هرس تقریبا یک سوم جوانه‌های جنبی ریشه گیاه، آن را در یک گلدان و سینی‌ بن‌سای (کم عمق ولی محافظ) بکارید.

در طول پرورش، همواره جوانه انتهایی سرشاخه را بچینید و ساقه گیاه را با استفاده از سیم‌های بن‌سای به حالت عمودی نگهدارید و هر زمان مشاهده کردید که در تابستان سرشاخه‌ها در اثر گرما حالت سوختگی پیدا کرده‌اند آنها را هرس کنید. این کار را، اعم از هرس ریشه یا سرشاخه‌ها یا جابه‌جایی، باید هر دو سال یک‌بار انجام دهید. ممارست، پیگیری، صبر و حوصله، مطالعه و به‌دست‌آوردن اطلاعات در این زمینه عامل موفقیت عاشقان گل‌ و گیاه خواهد بود.

رطوبت هوا برای این‌گونه گیاهان ضرورت دارد و باید آنها را از کوران هوا و باد کولر دور نگه ‌داشت. از طرف دیگر آبیاری مشکلی اساسی به‌شمار می‌آید، چون باید روزانه آنها را غرقاب کنید و هر ۴ تا ۶ هفته یک‌بار با کود مناسب و مخصوص بن‌سای تقویت کنید.

در گل‌ فروشی ها، گیاهان پیر و ساقه کلفت نظیر بوکا، دراسینای برگ بلالی، شفلرا و… که بدون مشتری مانده زیاد یافت می‌شوند، می‌توانید یکی را به قیمت مناسب خریداری کنید و ساقه‌هایش را به چند قسمت تقسیم کرده و پس از ریشه‌دار کردن در خاک، قلمه آن‌ را در گلدانی سینی‌ مانند بکارید و از آن مراقبت کنید. این خرید و ریشه‌دار کردن ساقه‌ها بایستی در بهار و تابستان انجام شود.

———————-

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش آبیاری گیاهان با قهوه

هیچ کس دوست  ندارد یک قهوه ی مانده از قبل را گرم کند و دوباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو