آموزش ۱۰ قدم برای اینکه سئو کار شوید

 

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر باشید، شاید سئو به نظرتان مثل یک مزیت اجباری باشد. شما می‌دانید که سئو به درد کسب‌وکارتان می‌خورد ولی اصلا دوست ندارید خودتان با آن دست‌وپنجه نرم کنید. اکثر افراد سئو را کاری سخت و پیچیده و زمان‌بر در نظر می‌گیرند، اما این طرز فکر صحیح نیست.

در واقع شما می‌توانید سئو را در ده قدم ساده بیاموزید. تنها کاری که باید بکنید این است که به دقت گوش کنید و بعد اطلاعاتی که به دست آورده‌اید را به کار ببرید. از آنجایی که هیچ دو کسب‌وکاری دقیقا مثل هم عمل نمی‌کنند، سئو آن‌قدر انعطاف دارد که پاسخ‌گوی هر نوع نیاز مرتبطی باشد. سئو را به راحتی بیاموزید و از آن برای پیشرفت کسب‌وکار خود استفاده کنید. به کلاس درس امروز خوش آمدید!

قدم اول: مقدمه‌چینی

 

در طول مقدمه‌چینی‌های اولیه، شما باید خود را برای موفقیت آماده کنید. درست مثل یک خانه که قبل از شکل گرفتن به یک فونداسیون خوب نیاز دارد، استراتژی سئوی شما هم به یک فونداسیون نیازمند است. فونداسیون در این مورد به خصوص متشکل است از ابزارهایی مثل Google Analytics, Google AdWords و Google Webmasters Tools.

  • Google Analytics نقش مهمی در ردیابی و آنالیز نحوه برقراری ارتباط بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما بازی می‌کند. از آنجایی که این ابزار کاملا رایگان است و کار با آن هم سخت نیست، استفاده از آن برای هر سئوکاری یک ضرورت به حساب می‌آید. علاوه بر ساختن یک اکانت و اضافه کردن آن به وب‌سایت خود، باید شرح ویژگی‌های آن را هم مطالعه کنید.
  • Google AdWords ابزار مفیدی است چون با توانایی‌های کاوش کلمات کلیدی‌‌اش، ارتباط تنگاتنگی با سئو دارد. این ابزار فوق‌العاده ارزشمند به شما اجازه می‌دهد که ببینید دیگران بیشتر در مورد چه موضوعی جست‌وجو می‌کنند تا بتوانید بهتر به نیازها و سوالات‌شان پاسخ بدهید.
  • Google Webmasters Tools به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را از دید گوگل بررسی کنید. این مجموعه ابزار نشان می‌دهد که عملکرد صفحات وب‌سایت شما چگونه است، چه لینک‌هایی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند، کدام کلمات کلیدی بیشترین کاربرد را دارند و چه جنبه‌هایی از وب‌سایت نیاز به تغییر و اصلاح دارند. با خواندن راهنمای این ابزار اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست می‌آورید.

قدم دوم: بررسی وب‌سایت

 

اگر همین حالا یک وب‌سایت دارید باید برای شروع کار سئو، وب‌سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. هر ماه، گوگل در رابطه با جریمه‌های‌ش دقیق‌تر می‌شود و قوانین جدی‌تری را وضع می‌کند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید وب‌سایت شما مشکلی ندارد انجام یک بررسی دقیق است.

یکی از مفیدترین ابزارهای بررسی وب‌سایت، چک‌لیست بررسی سایت Moz است. این چک‌لیست پرجزئیات برای آزمایش همه چیز از محتوا و امکان دسترسی گرفته تا معماری سایت و لینک‌های داخلی ابزار مناسبی است.

یکی دیگر از ابزارهای سودمند در این زمینه WooRank می‌باشد. این ابزار سودمند بررسی وب‌سایت به صورت خودکار بسیاری از موارد موجود در چک‌لیست Moz را چک و آنالیز می‌کند. با اینکه بررسی یک وب‌سایت از جنبه‌های مختلف کاری است که به انرژی و زمان زیادی احتیاج دارد، اما برای سئو ضروری است. جریمه‌ها برای تخلفات موجود بسیار سنگین هستند و در اکثر مواقع می‌توانند زحماتی که برای وب‌سایت خود می‌کشید را خنثی کنند.

قدم سوم: با WWW یا بیWWW

 

جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو به همان سه W ای وابسته است که در آدرس وب‌سایت خود مشاهده می‌کنید. اگر به اندازه کافی حواس‌تان نباشد، ممکن است به خاطر این سه حرف اشتباه بزرگی مرتکب شوید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این موضوع نشان دهنده این است که آیا دیگران می‌توانند با domain.com وارد وب‌سایت شما شوند یا حتما باید با نوشتن www.domain.com به وب‌سایت شما وارد شوند ولی موضوع اصلی این نیست.

موضوع اصلی این است که موتورهای جست‌وجو چطور وب‌سایت شما را می‌بینند و لینک‌ها چطور به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند. شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید که WWW باشد یا نباشد، ولی حتما سعی کنید فقط یکی از این دو راه را انتخاب کنید. اگر هر دو را انتخاب کنید، موتورهای جست‌وجو وب‌سایت شما را در واقع دو وب‌سایت جداگانه در نظر می‌گیرند که این می‌تواند تاثیر منفی بزرگی روی رنکینگ و کیفیت لینک‌های وب‌سایت شما بگذارد.

قدم چهارم: کاوش کلمات کلیدی

 

 

سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

برخی از متخصصان بر این باورند که کاوش کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش سئو است. از آنجایی که سئو جنبه‌های متفاوت زیادی دارد، تایید این جمله کار مشکلی است. ولی اگر در مورد سئو جدیت به خرج می‌دهید، باید توجه زیادی به مرحله کاوش کلمات کلیدی داشته باشید.

برای اینکه در میان بیش از ۱۰۰ میلیارد عبارت جست‌وجو شده در گوگل در هر ماه وب‌سایت شما امکان پیدا شدن را داشته باشد، باید به خوبی وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید که این کار هم با کاوش کلمات کلیدی شروع می‌شود. همه موارد مهم بعدی زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که شما کاملا متوجه شده باشید که مخاطبان‌تان بیشتر به دنبال چه چیزی هستند. در لیست زیر چند ابزار مفید برای کاوش کلمات کلیدی را مشاهده می‌کنید:

  • Google AdWords Keyword Planner
  • Google Suggest
  • Ubersuggest
  • Google Trends
  • Google Webmasters Tools

قدم پنجم: ناوبری

ناوبری، تا جایی که به سئو مربوط می‌شود، از دو جهت مهم است. اول اینکه برای بازدیدکنندگان شما این ضروری است که بتوانند به آسانی و بدون هیچ مشکلی بین صفحات وب‌سایت شما حرکت کنند و دوم اینکه موتورهای جست‌وجو نیاز دارند که بتوانند بین لینک‌ها و صفحات ارتباط واضحی پیدا کنند.

برای اینکه هم‌زمان به این دو هدف برسید، باید یک ناوبری جامع ایجاد کنید. برای این کار باید اول شناسایی کنید که بازدیدکننده‌ها چرا به وب‌سایت شما می‌آیند، برترین صفحات خروجی وب‌سایت شما کدام صفحات هستند و چه عباراتی در وب‌سایت جست‌وجو می‌شوند.

سپس باید محصولات و صفحات کلیدی وب‌سایت خود را با نام‌گذاری‌های مناسب طبقه‌بندی کنید. در مرحله آخر این دسته‌بندی‌ها را در بخش ناوبری وب‌سایت خود قرار دهید. اگر می‌خواهید از منوهای کشویی در بخش ناوبری وب‌سایت خود استفاده کنید، این منوها باید با زبان HTML طراحی شوند تا موتورهای جست‌وجو بتوانند آنها را بخوانند.

قدم ششم: محتوای داخل وب‌سایت

 

 

سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

با اینکه در سئو کارهای پشت صحنه زیادی وجود دارد، ولی همچنان شما برای جذب بازدیدکننده به محتوای باکیفیت احتیاج دارید. الگوریتم جدید گوگل به جای استفاده فراوان از کلمات کلیدی، روی محتوای مفید و باکیفیت تاکید دارد.

از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنید و فقط از کلمات کلیدی محاسبه شده و به جا استفاده کنید. بهتر است برای هر صفحه تنها یک کلمه کلیدی را هدف بگیرید. در رابطه با معماری صفحات وب‌سایت هم، هر صفحه باید آرایش و عنوان مجزا داشته باشد.

قدم هفتم: متا تگ‌ها

 

برای اینکه با ارزش متا تگ‌ها آشنا شوید، باید خود را جای کاربران موتورهای جست‌وجو بگذارید. وقتی در موتورهای جست‌وجو به دنبال یک عبارت می‌گردید، چطور تصمیم می‌گیرید که باید روی کدام نتیجه کلیک کنید؟

به احتمال زیاد چند نتیجه اول را آنالیز می‌کنید و چند کلمه‌ای از عنوان و توضیحات این نتایج را می‌خوانید. به عنوان یک وب‌سایت، شما تعداد کاراکترهای محدودی در اختیار دارید تا به کمک آن بتوانید کاربران موتورهای جست‌وجو را متقاعد کنید که از میان میلیون‌ها نتیجه روی وب‌سایت شما کلیک کنند. جمله توضیح دهنده محتوای لینک وب‌سایت شما به عنوان متا تگ شناخته می‌شود.

اگر بتوانید به درستی از متا تگ‌ها استفاده کنید، وب‌سایت شما از نظر عملکرد به اندازه قابل توجهی بهبود خواهد یافت. هر توضیح متا باید حدود ۱۶۰ کاراکتر باشد و باید شامل عبارات کلیدی طبیعی باشد. نوشتن توضیح متا کار ساده‌ای نیست که بتوان با چند کلمه از زیرش در رفت. این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر دارد. اگر در مورد کلمات کلیدی کاوش کرده باشید و محتوای سایت را به طور موثر بهینه‌سازی کرده باشید، نوشتن توضیح متا کار ساده‌تری خواهد بود.

قدم هشتم: کدنویسی

 

 

سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

برای افرادی که زیاد با کدنویسی آشنا نیستند این بخش از سئو می‌تواند مشکل باشد. با اینکه می‌توانید یک کدنویس حرفه‌ای را استخدام کنید تا کارهای پرجزئیات را انجام دهد، ولی یک محدوده هست که باید خودتان هم در موردش بیاموزید: robots.txt

به بیان ساده، robots.txt یک فایل تکست است که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید تا به موتورهای جست‌وجو بگویید چه صفحاتی از وب‌سایت شما را مجاز هستند که بررسی کنند. شاید این کد زیاد الزامی نباشد، اما اگر صفحاتی در وب‌سایت خود دارید که نمی‌خواهید موتورهای جست‌وجو از آنها بازدید کنند این فایل به دردتان می‌خورد.

این فایل در واقع مثل همان علامت « مزاحم نشوید » عمل می‌کند؛ دزدها اگر بخواهند می‌توانند وارد شوند، اما دیگران امکان ورود نخواهند داشت. خیلی مهم است که مطمئن شوید فایل robots.txt در دایرکتوری اصلی وب‌سایت شما قرار داشته باشد و از ساخت درستی برخوردار باشد.

قدم نهم: نقشه سایت

ممکن است شما سایت زیبا و جذابی داشته باشید، اما تا زمانی که بازدیدکنندگان به راحتی نتوانند از آن بازدید کنند، تمام تلاش‌های شما بیهوده تلقی می‌شود. برای اینکه وب‌سایت شما بیشترین میزان بازدید ممکن را داشته باشد، باید در موتورهای جست‌وجو و دایرکتوری‌ها ثبت شود. در غیر این صورت، بزرگانی چون گوگل و بینگ و یاهو نمی‌توانند مرتبط‌ترین صفحات را در وب‌سایت شما پیدا کنند که در نتایج جست‌وجوها نشان دهند.

تکنیک‌ها و ابزارهای زیادی هستند که به شما اطمینان می‌دهند که وب‌سایت شما را توسط موتورهای جست‌وجو ایندکس می‌کنند. ولی سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای هدایت موتورهای جست‌وجو و بازدیدکنندگان به وب‌سایت‌تان، ساختن نقشه سایت است.

با یک نقشه HTML، بازدیدکننده‌ها خیلی راحت می‌توانند در میان محتوای وب‌سایت شما به جست‌وجو بپردازند و صفحه‌ای که نیاز دارند را پیدا کنند. به همین شکل، یک نقشه XML توسط موتورهای جست‌وجو خوانده می‌شود تا این موتورها مطمئن شوند مرتبط‌ترین صفحات سایت شما را در نتایج نشان می‌دهند.

قدم دهم: کارهای خارج از سایت

 

 

سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

در کنار کارهایی که باید در داخل سایت خود انجام دهید، کارهایی هم هست که باید در خارج وب‌سایت انجام شوند. باید با استفاده از مواردی چون بازاریابی محتوا، وبلاگ‌نویسی، وبلاگ‌نویسی مهمان و اینفوگرافیک روی لینک بیلدینگ تمرکز کنید.

یکی دیگر از کارهای لازم در خارج از وب‌سایت، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌هایی مثل فیسبوک، توییتر، پینترست و اینستاگرام اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند نقش مهمی در جذب ترافیک وب‌سایت داشته باشند. هر کاری که می‌کنید، از تکنیک‌های بلک‌هت در سئو استفاده نکنید که بر خلاف تصور شما برای وب‌سایت شما زیان‌های زیادی به همراه دارند.

یک قدم اضافی! اعتمادسازی

علاوه بر این ده قدم که در بالا ذکر شد، باید با استفاده از ابزارهایی مثل Google+ Author Verification اهمیت اعتمادسازی را هم درک کنید. ابزارهایی از این دست به وب‌سایت شما کمک می‌کنند که هم با موتورهای جست‌وجو و هم با بازدیدکننده‌ها ارتباطی مطمئن برقرار کنید.

سئو: از پس‌ش برمی‌آیید

 

 

سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

اگر قبلا سعی کردید سئو را بیاموزید و موفق نشده‌اید یا اگر تا به حال اصلا سراغ‌ش نرفته‌اید، در موردش زود قضاوت نکنید. مقاله‌های آموزشی زیادی در مورد سئو در اینترنت پیدا می‌شود ولی لازم نیست همه چیز را یک شبه یاد بگیرید. با صبر و حوصله تمامی این ۱۰ قدم را دنبال کنید و مقاله‌های یک‌ادمین در مورد سئو را بخوانید و مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک شما هم در سئو متخصص خواهید شد.

================

درباره‌ی

همچنین ببینید

نکات مهم قبل از سفارش طراحی سایت

طراحی سایت یکی از مسائلی که خیلیا ازش سر در نمیارن و نمیدونن واسه سفارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو