نوشیدنی های جدیدی که با غذا سرو می شوند

نوشیدنی های جدیدی که با غذا سرو می شوند

هیچ‌گاه با افزودن نمک یا شکر به آب پرتقال طبیعی باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای و افزایش کالری آن نشوید.

 

این روزها وقتی به رستوران‌های بزرگ و کوچک غذاهای سنتی یا حتی فست‌فودها می‌رویم، دیگر با منوی محدود آب معدنی و نوشابه در فهرست نوشیدنی‌ها مواجه نمی‌شویم؛‌ بلکه نام نوشیدنی‌های طبیعی‌تر، تازه‌تر و سالم‌تری مانند آب انار، آب پرتقال، شربت آبلیمو، خاکشیر یا حتی آب کرفس را هم می‌بینیم. به‌نظر شما، کدام‌یک از این نوشیدنی‌ها مناسب‌تر هستند و کدام گروه افراد، باید کدام‌یک از آنها را همراه غذای خود سفارش بدهند؟یک لیوان آب انار؛‌ ۱۳۴ کیلوکالری
مصرف آب انار باعث پیشگیری از رسوب چربی در عروق و کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. از طرف دیگر، آب انار جزو نوشیدنی‌های رقیق‌کننده خون است و با جلوگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها، خطر ابتلا به سکته قلبی را در افرادی که از فشار یا غلظت خون بالا رنج می‌برند، کاهش می‌دهد. آب انار حاوی حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، به‌خصوص پلی‌فنول‌هاست و مصرف آن در پایین‌آوردن سطح چربی بد خون نقش بسزایی دارد. هر یک لیوان آب انار، تقریبا دارای ۶۰ میکروگرم فولات یا اسید فولیک است که این میزان، می‌تواند ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ریزمغذی را تامین کند. پتاسیم فراوان موجود در آب انار هم از دیگر دارایی‌های خوب آن است که به سلامت قلب و تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند.

برای چه کسانی؟ افراد مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون، غلظت خون، بیماران قلبی، سالمندان،‌ افراد چاق و دارای اضافه وزن و خانم‌های باردار می‌توانند همراه غذای خود یک لیوان آب انار تازه سفارش بدهند و از فواید آن بهره‌مند شوند. خانم‌های بارداری که فشار خونشان بالا نیست، می‌توانند کمی نمک به آب انار اضافه کنند اما افزودن شکر به این نوشیدنی به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود.

در چه زمانی؟ بهتر است آب انار را بلافاصله پس از صرف غذا بنوشید تا غلظت، فشار و چربی خون بیشتر کاهش یابد. البته خانم‌های باردار باید آب انار را همراه غذا مصرف کنند تا هم فولات کافی به بدنشان برسد و هم دچار افت فشارخون نشوند.

یک لیوان آب پرتقال؛۱۱۲ کیلوکالری
یک لیوان آب پرتقال طبیعی، سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی و بدون چربی‌های اشباع، کلسترول و سدیم است. هیچ‌گاه با افزودن نمک یا شکر به آب پرتقال طبیعی باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای و افزایش کالری آن نشوید. انجمن کودکان آمریکا، مصرف روزانه آب پرتقال را به‌دلیل خواص فراوانی که دارد، برای تمام بچه‌های ۶-۱ سال، توصیه می‌کند. ویتامین C موجود در آب پرتقال طبیعی، کمک زیادی به جذب آهن می‌کند. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم بسیار مفید است. پتاسیم که نقش برجسته‌ای در عملکرد عضلات دارد هم به‌وفور در آب پرتقال پیدا می‌شود. اسید فولیک، کلسیم، ویتامین B6 و تیامین، از دیگر دارایی‌های آب پرتقال هستند. آب پرتقال، جزو نوشیدنی‌های اشتهاآور هم محسوب می‌شود به‌همین دلیل مصرف آن همراه غذا برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن، چندان مناسب نیست.

برای چه کسانی؟ کودکان، افراد لاغر، ورزشکاران، کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند، خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران می‌توانند همراه غذای خود یک لیوان آب پرتقال طبیعی سفارش بدهند.

در چه زمانی؟ همراه یا بعد از غذا، بهترین زمان نوشیدن آب پرتقال برای کمک به جذب آهن موجود در مواد غذایی و افزایش اشتهاست.

یک لیوان آب کرفس؛ ۴۲ کیلوکالری
آب کرفس که فقط از ساقه آن تهیه می‌شود، دارای بالاترین حجم از فیبر غذایی است و جزو بهترین و کم‌کالری‌ترین نوشیدنی‌ها در فصل‌های گرم سال محسوب می‌شود. کالری بسیار پایین این نوشیدنی، باعث شده که طرفداران زیادی در بین افراد دچار اضافه‌وزن داشته باشد. برخی از افراد، طعم آب کرفس را به‌تنهایی نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند که کمی نمک یا شکر به آن اضافه کنند اما پیشنهاد ما، افزودن چند قطره آب لیموترش به یک لیوان آب کرفس برای بهتر شدن طعم آن و افزایش ارزش تغذیه‌ای‌اش است. آب کرفس، دارای بالاترین سطح از پتاسیم و سدیم در میان بسیاری از نوشیدنی‌هاست و مصرف آن در فصل تابستان، کمک زیادی به تنظیم سطح آب و الکترولیت‌ها و پیشگیری از کم‌آب شدن بدن می‌کند. مصرف آب کرفس باعث کاهش فشارخون و پیشگیری از ابتلا به یبوست هم می‌شود.

برای چه کسانی؟ افراد مبتلا به یبوست،‌ فشارخون بالا، ورزشکاران، افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و آقایان می‌توانند یک لیوان آب کرفس با غذای خود سفارش بدهند.

در چه زمانی؟ بهتر است آب کرفس را قبل یا همراه غذا مصرف کنید.

یک لیوان شربت آبلیمو؛ ‌۶۵ کیلوکالری
کالری شربت آبلیمو براساس یک لیوان آب،‌ ۵ قاشق غذاخوری آبلیموی ترش و تازه و یک و نیم قاشق شکر محاسبه شده است. اگر با همین میزان موادی که گفتیم، شربت آبلیمو را در رستوران‌ها تهیه کرده باشند، می‌توان این نوشیدنی‌ را هم جزو نوشیدنی‌های کم‌کالری محسوب کرد. شربت آبلیمو هم مانند آب پرتقال دارای ویتامین C است اما ویتامین C آنها باهم برابری نمی‌کند. مخلوط کردن شربت آبلیمو با آب پرتقال تازه، هم می‌تواند باعث ایجاد طعم جدیدی بشود و هم ارزش تغذیه‌ای و کالری این نوشیدنی را بالا ببرد. مصرف این شربت می‌تواند برای افراد لاغر و ورزشکاران مفید باشد. شربت آبلیموی کم‌شیرین به هضم غذا هم کمک می‌کند و احساس سنگینی را از بین می‌برد. تنظیم pH معده از دیگر خاصیت‌های لیمو ترش و شربت آن است.

برای چه کسانی؟ افراد چاق، افراد مبتلا به فشار خون بالا، ورزشکاران و آقایان می‌توانند همراه غذای خود شربت آبلیموی کم‌شیرین سفارش دهند.

در چه زمانی؟ بهترین زمان برای نوشیدن شربت آبلیمو، همراه یا بعد از غذاست.

منبع : سلامت ایران
==================

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه در فصل گرما عرق کردن بدن را کنترل کنیم؟

با رسیدن فصل گرما یکی از اصلی ترین مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو