۱۲ فایده اعجاب‌انگیز خواب برای سلامتی

خواب باعث می‌شود حالتان بهتر شود اما اهمیت آن بسیار فراتر از تقویت روحیه یا از بین بردن پف زیرچشم است. خواب کافی بخش مهمی از یک زندگی سالم است و می‌تواند برای قلب، وزن، ذهن و خیلی چیزهای دیگر مفید باشد.
در زیر به بخشی از فواید خواب اشاره می‌کنیم.
تقویت حافظه 

خیلی عجیب است اما ذهن شما موقع خواب بسیار مشغول است. شما می‌توانید در طول خواب حافظه‌تان را تقویت کرده یا مهارت‌هایی که در بیداری یاد گرفته‌اید را تمرین کنید.
دکتر راپوپورت، استادیار مرکز پزشکی NYU Langone می‌گوید، «اگر سعی دارید چیزی یاد بگیرید، چه جسمی چه فکری، با تمرین تا حدی در آن پیشرفت می‌کنید، اما در خواب اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود آن را بهتر یاد بگیرید.»
به عبارت دیگر، اگر سعی دارید چیز تازه‌ای یاد بگیرید–چه یک زبان جدید باشد یا حتی بازی تنیس–بعد از خوابیدن آن را بهتر یاد می‌گیرید.
عمر بیشتر 

خواب زیاد یا خواب کم هر دو با کوتاه شدن عمر در ارتباط هستند –هرچند علت و معلول آن هنوز مشخص نیست (بیماری‌ها هم می‌توانند بر الگوی خواب اثر بگذارند).
در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ بر روی خانم‌های بین ۵۰ تا ۷۹ سال انجام گرفت مشخص شد که آنهایی که کمتر از ۵ ساعت یا بیشتر از ۶ و نیم ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، دچار مرگ بیشتری شدند.
ارتقای کیفیت زندگی 

خیلی چیزهایی که نادیده‌شان می‌گیریم تحت‌تاثیر خواب هستند. کاملاً واضح است که اگر خواب بهتری داشته باشید، مطمئناً می‌توانید بهتر زندگی کنید.
فرونشاندن التهاب 

تورم با بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، آرتروز و پیری زودرس در ارتباط است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادیکه کمتر می‌خوابند –۶ ساعت یا کمتر در شب– سطح پروتئین‌های التهابی خونشان بالاتر از سایرین است.
در یک تحقیق در سال ۲۰۱۰  مشخص شد که پروتئین C-reactive که با خطر حمله قلبی در ارتباط است، در افرادیکه شش ساعت یا کمتر می‌خوابند، بالاتر است.
فشارخون و التهاب در افرادیکه دچار آپنه خواب یا بی‌خوابی هستند، با درمان اختلال خواب بهتر می‌شود.
تقویت خلاقیت 

قبل از اینکه بوم نقاشی و رنگ‌هایتان را بردارید و مشغول شوید یا کاغذ و قلم بردارید، خوب بخوابید.
علاوه بر جمع کردن حافظه یا قوی کردن آن، به نظر می‌رسد که مغزتان آنها را دوباره مرتب و ساختاربندی می‌کند که درنتیجه آن خلاقیت بیشتری خواهید داشت.
محققان دانشگاه هاروارد در دانشکده بوستون دریافته‌اند که افراد در طول خواب ترکیبات احساسی یک خاطره را قوی‌تر می‌کنند که این منجر به تحریک فرایند خلاقیت می‌شود.
ارتقای عملکرد ورزشی 

اگر ورزشکار هستید، یک راه برای ارتقای عملکردتان وجود دارد: خوابیدن.
در یک تحقیق که در دانشگاه استانفورد بر روی فوتبالیست‌هایی انجام گرفت که سعی کردند به مدت هفت تا هشت هفته،  حداقل ۱۰ ساعت در شب بخوابند، مشخص شد که زمان دویدن آنها افزایش یافته، در روز دچار خستگی کمتری شده و استقامتشان نیز بالاتر رفته است.
نتایح این تحقیق یافته‌های تحقیقات قبلی که بر روی بازیکنان تنیس و شناگران انجام شده بود را تایید کرد.
بالا رفتن نمرات 

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت، بچه‌های بین ۱۰ تا ۱۶ سالی که دچار مشکل تنفس حین خواب بودند، مشکلاتی مثل خروپف، آپنه خواب و سایر انواع مشکلات بر هم خوردن تنفس موقع خواب، بیشتر دچار مشکلات توجه و یادگیری می‌شوند.
در یک تحقیق دیگر نیز مشخص شد که دانشجویانی که به اندازه کافی نمی‌خوابیدند هم نمرات کمتری نسبت به آنها که خواب کافی داشتند، کسب می‌کردند.
افزایش توجه 

کمبود خواب می‌تواند منجر به علائم شبه ADHD در کودکان شود.
کودکان مثل بزرگسالان به کم‌خوابی واکنش نمی‌دهند، آنها برعکس بزرگسالان که با کم‌خوابی، خواب‌آلود و بی‌حوصله می‌شوند، شدیداً فعال و هایپراکتیو می‌شوند.
در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت مشخص شد که بچه‌های بین ۷ تا ۸ ساله‌ای که کمتر از ۸ ساعت در شب می‌خوابیدند، به احتمال بیشتری دچار هایپراکتیویتی، بی‌توجهی و تحریک‌پذیری می‌شوند.
وزن سالم 

اگر به فکر رژیم‌ گرفتن هستید، شاید بد نباشد برنامه‌خوابتان را هم نگاهی بیندازید.
محققان دانشگاه شیکاگو دریافته‌اند که کسانیکه رژیم می‌گیرند، اگر خواب خواب کافی داشت باشند، چربی بیشتری نسبت به آنهایی که دچار کمبود خواب هستند کم می‌کنند — ۵۶٪ از کاهش وزنشان به نسبت کسانیکه کمبود خواب دارند که بیشتر حجم عضله خود را از دست می‌دهند.
این افراد حتی با خواب کافی احساس گرسنگی کمتری نیز در طول روز داشتند.
خواب و متابولیسم توسط یک بخش یکسان در مغز هدایت و کنترل می‌شوند. وقتی خواب‌آلود هستید، بعضی هورمون‌ها در خونتان بالا می‌روند و این هورمون‌ها اشتهایتان را افزایش می‌دهند.
کاهش استرس 

وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، خواب و استرس شدیداً با هم در ارتباط هستند و هر دو می‌توانند بر سلامت قلبی-عروقی شما اثر بگذارند.
خواب می‌تواند سطح استرس بدن را کاهش دهد و به این روش افراد می‌توانند کنترل بهتری بر فشارخونشان داشته باشند. همچنین گفته می‌شود که خواب بر سطح کلسترول بدن نیز اثر داشته که نقش مهمی در سلامت قلبی دارد.
جلوگیری از تصادف 

براساس گزارشات و آمار تصادفات، خواب‌آلودگی بالاترین میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف را به دنبال دارد.
بی‌خوابی علاوه بر اینکه مشکلی شخصی است، می‌تواند هزینه گزافی هم برای جامعه ایجاد کند. بی‌خوابی و خواب‌آلودگی بر زمان واکنش‌دهی و تصمیم‌گیری اثر می‌گذارد.
نداشتن خواب کافی فقط برای یک شب درست مثل نوشیدن الکل می‌تواند بر توانایی رانندگی شما اثر بگذارد.
از بین بردن افسردگی
خوب خوابیدن فواید بسیار بالاتری برای سلامتی ما دارد تا جلوگیری از آسیب‌پذیری.
کمبود خواب می‌تواند با افسردگی در ارتباط باشد. یک خواب خوب و کافی در شب می‌تواند به یک فرد عصبی کمک کند اضطراب خود را کاهش دهد. با خواب خوب می‌توانید ثبات احساسی خود را افزایش دهید.
اگر احساس می‌کنید فشار کاری طول هفته موجب اضطراب یا بی‌قراری‌تان شده است، خوابیدن در آخرهفته شاید نتواند آن را از بین ببرد. باید در الگوی خواب خود ایجاد تعادل کنید.
همه کارهایی که می‌دانید می‌تواند روی خوابتان اثر منفی داشته باشد، مثل مصرف کافئین قبل از خواب، را کنترل کنید، اتاقتان را هم تاریک، با هوای مطلوب نگه دارید، از دیدن فیلم‌های ترسناک خودداری کنید و قبل از خواب با برنامه کاری فردایتان سروکله نزنید، تا بتوانید خوابی خوب، راحت و باکیفیت داشته باشید.
========================

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه در فصل گرما عرق کردن بدن را کنترل کنیم؟

با رسیدن فصل گرما یکی از اصلی ترین مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه …

۲ نظر

  1. سلام ممنونم از شما این مطلب هم خوبه بخوانید

  2. ممنونم از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو