تعریف توبه:
توبه در لغت به معنای «أقلَعَ»، «از جا کندن» است.
انواع توبه:
اگر گفته شود: «تابَ اللهُ عَلَیهِم»در این صورت واژه «تابَ» با حرف «عَلَی» تعدیه شده، پس توبه از بالا به پائین است. ولی اگر گفته می شود: «تَابَ العَبدُ، إلیَ اللهِ» این جا واژه «تاب» با حرف «إلی» آمده، یعنی توبه از پائین به بالا است. واقعیت این است که خدا بیش از ما توبه می کند. هر توبه بنده بین دو توبه او قرار دارد.
توبه در قرآن:
- «ثم تاب الله علیهم»، پس تنها خداوند به آن ها رو کرد.
- «فإن الله یتوب علیه»، پس البته خداوند به او رو کرد.
- «لقد تاب الله علی النبی»، البته خداوند بر پیامبر نظر افکند.
- «و تُب علینا»، و به ما رو کن!
- «و الله یرید أن یَتُوبَ علیکم» و خداوند اراده فرموده که به شما رو کند.
- «إنّما التوبه علی الله للَّذِین یعملون السوء بجهاله ثم یتُوبُون مِن قریب فاولئک یتوب الله علیهم» تنهای تنها توبه و بازگشت خداوند به کسانی است که بر مبنای نادانی کار زشتی کرده و پس از آن به زودی توبه کرده اند. پس خداوند به سوی آن ها رو کرده است.
جناب علامه مصطفوی (ره) گوید: «المراد من التّوبه الأولی توبه الله علی عباده، و ظرف (علی الله) مستقرّ متعلِّق بمقدّر، ای إنّ توبته تعالی مستقرّه و ثانیه علی ذمّته فی خصوص مَن یعمل سوءا» مراد از توبه أولی توبه خداوند بر بندگان است. و این جا در عبارت (علی الله) که ظرف است این متعلق به عبارت تقدیر یافته «مستقر» است. آن وقت معنا این می شود: البته توبه و بازگشت خداوند متعال استقرار یافته است. و اما توبه دومین بر ذمه خداوند است در باره کسی که عمل زشت به جای آورده است.
زمان توبه:
بهترین هنگام برای توبه، اولین روز یک شنبه، ماه مبارکه «ذی قعده الحرام» است. ولی اگر شخص زودتر از آن هنگام، موفق به توبه شود همان زمان را غنیمت شمرده و به اعمال توبه ای که از پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله) به ما رسیده است مبادرت کند.
شکل توبه:
۱٫ قبل از آن، غسل توبه کند!
۲٫ وضو بگیرد!
۳٫ چهار رکعت نماز، به یک سلام این گونه به جای آورد:
در هر رکعت «حمد» و پس از آن، سه مرتبه «قُل هُوَ الله اَحَد…»، یک مرتبه «قُل أعوُذُ بِرَبِّ الفَلَقِ…» و یک مرتبه «قُل أعوُذ بِرَبِّ النَّاسِ…»، و ۷۰ بار استغفار، و پس از آن بگوید «لا حَولَ وَ لا قُوّهَ إلا بِاللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ»، و نیز بگوید «یَا عَزیِزُ یَا غَفَّارُ اغفِرلِی ذُنُوبی، وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ المُؤمِنیِنَ، وَ المُؤمِنَاتِ، فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنُوبَ إلا أنتَ».
پس از آن، اقدام به نوشتن برنامه ای که پس از این خواهد آمد بنمایید!
دستور العمل اجراء پاک سازی گذشته:
۱٫این کار را از دیدگان همه دور داشته و تنها خدا بداند و شما خود بدانید.
۲٫چهار برگه جداگانه برداشته و در هر صفحه راجع به یکی از عناوین یادداشت شود.
۳٫این برگه ها را هیچ کس نبیند و پس از اتمام پاره شود و به دور ریخته شود.
۴٫تلاش نکنید که زود همه چیز را تمام کنید! بنابر این، دقت کار را هرگز فدای سرعت آن نکنید!
۵٫محاسبه را از زمان طفولیت باید شروع کنید!
۶٫دقت کنید سال به سال، ماه به ماه، هفته به هفته، روز به روز را به خاطر آورده و به شمارش بکشانید.
۷٫همین که برنامه بدهی ها نوشته شد. از خداوند کمک طلبیده، و کار اصلاح را شروع کنید.
۸٫تا برنامه به اتمام نرسد، کار و برنامه جدی نخواهیم داشت!
۹٫اگر قبل از این برنامه ای داشته اید می توانید همان برنامه های عادی گذشته را دنبال کنید.
۱۰٫ولی توقّع پیشرفت جدّی از آن نداشته باشید.
۱۱٫این چهار برگه باید به دقت تصفیه حساب گردد.
۱۲٫و به نقطه صفر رسانیده شود.
این شیوه را از حضرت استاد آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی (سعادت پرور) برگرفته ام.
توجه به این حقوق لازم است:
حقوق عبادی خداوند متعال (از زمان بلوغ)
حقوق مالی خداوند متعال(از هنگام بلوغ)
حقوق عبادی
۱٫نماز
ـ بررسی کنید که دقیقاً چند نماز بدهکارید، قضای آن ها را به جای آورید. سعی کنید ترتیب نمازها حفظ شود، یعنی همان گونه که قضا شده است به جای آورید. دست کم برای هر سال ۵ نماز آیات در نظر گرفته و قضای آن را بجا آورید.
۲٫روزه
ـ حساب کنید چقدر روزه بدهکارید.
ـ قضای روزه ها را به جای آورید.
خصال روزه
ـ برای هر روز روزه ای که یک سال از آن گذشته باشد باید یک کیلو گندم حساب کرده، به فقیر بدهید که فقط نان بخرد.
کفاره روزه
ـ مبادا به عمد و بدون عذر روزه خورده باشید که گذشته از قضا کفاره اش یا یک بنده آزاد کردن یا ۶۰ روز روزه گرفتن و یا ۶۰ فقیر را باید غذا دهد.
۳٫حج
ـ اگر مستطیع شده اید و به حج نرفته اید حتماًاقدام کنید.
۴٫امر به معروف
ـ اگر آن را به جای نیاورده اید، در اولین مرحله، طبق شرایط، آن را انجام دهید.
۵٫نهی از منکر
ـ اگر دیگران را در حال گناه دیده اید و آن ها را نهی نکرده اید، حتماً در اولین فرصت، طبق شرایط، آن را انجام دهید.
۶٫تولّی (دوست داشتن دوستان خدای تعالی)
ـ دقت کنید که آیا دوستان خدا را دوست دارید یا نه. به هر حال در انتخاب دوستان و اندازه محبت به آنان دقت کنید.
۷٫ تبرّی (بیزاری از دشمنان خدای تعالی)
ـ آیا این گونه هستید یا نه؟ اگر پاسخ منفی است باید حتماً با دست و زبان و قلم از دشمنان الهی اعلان بیزاری کنید.
۸٫جهاد (تلاش در راه خدا)
ـ برای همیشه مترصد فرمان مقام ولایت بوده،
– برای خودسازی با خواسته های نفس مبارزه کنید.
۹٫خمس
ـ هر کسی باید حساب سال داشته باشد، و هر چه از درآمد سالانه اش اضافه بر مصرف داشت، یک پنجم آن را بابت خمس به مرجع تقلیدش، حاکم شرع یا نماینده ولی فقیه بپردازد.
ـ اگر تا به حال وضعیت حسابتان را روشن نکرده اید به سرعت اقدام کنید که تصرف در اموال بر شما جایز نیست.
۱۰٫زکات
ـ در مواردی چون معدن، یافت گنج، غواصی در عمق دریا، طلا، نقره، گاو، شتر، گوسفند و زراعت که در رساله عملیه شروط آن بیان شده است باید زکات به حد خاصی پرداخت گردد.
– با مراجعه به کتاب توضیح المسائل اندازه دین و بدهی خود را روشن کنید و اقدام به پرداخت نمایید.
– بررسی کنید مبادا در اموالتان چنین بدهی هایی به خداوند و عیالات او (فقرا) وجود داشته باشد، که هر گونه تصرف شما در این اموال، عدوانی و حرام خواهد بود.
ـ حتماً برنامه حساب رسی خود را با حاکم شرع در میان بگذارید.
نکته ۱: اگر در زمینه تقلید با تحقیق به مرجع اعلم رسیده اید خدا را شکر کرده و از او تقلید را ادامه دهید.
ولی اگر هنوز وضع تقلیدتان روشن نیست تلاش کنید که مرجع تقلید خود را انتخاب کرده و از او تقلید کنید.
رساله توضیح المسائل او را گرفته و یک دوره آن را مطالعه کنید که اعمال شما بر مبنای فتوای مرجع تقلید باشد.
نکته ۲: در امور اجتماعی ـ سیاسی تنها به نظر مقام ولایت فقیه توجه داشته و آن را به کار برید.
سخنان مقام ولایت فقیه را همیشه تعقیب کنید. مبادا حکمی را بیان کنند و بی خبر بمانی!
نسبت به فرامین او هیچ کس را در کنار او قرار ندهید که در دوران غیبت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به لطف الهی او تنها ولایت مدار است.
توجه به مسائل زیر و جبران آن ها لازم است:
حقوق مالی مردم (از حین ولادت)
حقوق عِرضی و آبروئی مردم (از هنگام تمییز)
اداء حقوق مردم
تصرف عدوانی در اموال مردم شده باشد، مانند:
الف. دزدی
ب. ضرر زدن به اموال مردم (خصوصی ـ عمومی)
ج. تصرف و یا خسارت وارد کردن به اموال مردم
د. ضربه زدن به گونه ای که دیه ضرب (قرمز و یا کبود شدن) و جرح (زخمی شدن) لازم آید.
اداءحقوق مالی به همسر (زن) در زمینه:
الف) نفقه
۱٫ خوراک
۲٫ پوشاک
۳٫ مسکن
ب) پرداخت مهریه
اداء حقوق مالی همسر (مرد) در زمینه:
۱٫حفظ اموال شوهر و دارایی او
اداء دیونی چون:
۱٫قرض الحسنه
در زمان معین به اندازه معین پرداخت شود.
۲٫ضمانتهای مالی شرعی
اگر ضامن کسی شده اید و او بدهکاری اش را پرداخت نکرده است باید آن را خود پرداخت نمایید.
۳٫عهد و نذر و قسم
اگر نذر ـ عهد ـ قسم خورده باشد خواه با مردم و یا خدای تعالی در امور مالی داشته باشد پرداخت کند.
۴٫وصیت
اگر وصی شده طبق نوشته عمل کند.
اگر وارث بوده است نیز طبق ضوابط شرع عمل کند.
توجه:
۱٫تضییع وقت و زمان بندگان خدا نیز ضمانت آور است که باید از اشخاصی که می داند حلالیت طلبیده و آن ها را راضی کند ـ برای همگان طلب مغفرت کند.
۲٫ در آخر قدری پول به عنوان رد مظالم به حاکم شرع بپردازد تا او به مواردی که لازم می بیند خود پرداخته یا اجازه پرداخت دهد.
۵٫غیبت:
اگر از کسی غیبت کرده، حلالیت طلب کند. اگر موجب ناراحتی است، برای آن شخص استغفار کند.
۶٫تهمت، افتراء، نسبت های دروغین دادن:
ـ حلالیت طلبد!
ـ آبروی رفته شخص را بازگرداند
ـ برای آن شخص استغفار فراوان کند
۷٫شهادت به دروغ:
ـ آن شهادت را بازگرداند
ـ اگر ممکن نیست از شخص حلالیت طلبد
ـ حقوق تضییع شده او را باز گرفته و بازگرداند
ـ برای او و خودش استغفار فراوان کند
۸٫تحلیل های غلط و بی دلیل نسبت به این و آن در حالی که خود ندیده (گمان بد)
ـ برای خود و او استغفار کند
ـ آبروی رفته را بازگرداند
ـ از آن شخص دفاع کرده و اشتباه خود را بازگرداند.
۹٫آبروریزی
ـ آبروی رفته شخص را بازگرداند
ـ از او حلالیت طلبد
ـ برای خودش و او طلب مغفرت کند
۱۰٫فحش، توهین، بدزبانی
ـ حلالیت طلبیده و عذرخواهی کند
ـ برای خود و او طلب مغفرت کند
۱۱٫کوچک کردن دیگران به القاب بد دادن و بی احترامی به والدین، بزرگترها و اساتید:
ـ عذرخواهی
ـ استغفار برای خود و آن ها
ـ ترک این عمل
۱۲٫وقت کشی بندگان خدا:
لغو (حرف های نا بجا و بیهوده)، لهو (وقت کشی)
شخص را از خود راضی کند، برای همگان طلب مغفرت کرده از پرداخت ردّ مظالم به محاکم شرع دریغ نکند.
پس از این که این نوشته به اجراء در آمد سالک باید تلاش کند که به گناه دیگر آلوده نگردد، و اگر بتواند در کلاس های اخلاق بزرگان علم و تقوا حضور یابد و از نظرات اساتید فن استفاده برده و به مراقبت از خویش بپردازد تا که حرکت و سیر الی الله را جلو برد.
——————————–