فرق بوتاکس مو با کراتین مو چیست و کدام را انتخاب کنیم؟

چند سالی است که در میان آرایشگران و مشتری های آنها بحث داغی مطرح است ،کراتین و بوتاکس مو .اینکه این دو ماده برای مو ضرر دارند یا خیر ،از چه موادی تشکیل شده اند ،کدام یک بهتر است ،چه تفاوت هایی با هم دارند ،آیا حرف هایی که رد و بدل میشود صحت دارند یا نه ،و به طور کلی سیر تا پیاز محصولات کراتین و بوتاکس را در ادامه این مقاله از ارشاکو با جزئیات بسیار کامل بررسی خواهیم کرد .

اصل واژه بوتاکس به چه معناست؟

واژه بوتاکس در واقع مخفف Botulinum toxin است که به معنی سم بوتولینوم میباشد .این سم را باکتری ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم میسازد و در مواردی میتواند بسیار کشنده باشد .بوتاکس سمی است که به وسیله سوزن در نواحی دارای چروک و خطوط عمیق ،به صورت ایمن و کنترل شده تزریق میشود .این عمل باعث مختل شدن اعصاب آن ناحیه شده و در نتیجه مانند یک فیلر یا پرکننده عمل مینماید .بوتاکس در زیبایی و جوانسازی پوست کاربردهای زیادی دارد .

بوتاکس مو چیست؟

بوتاکس مو شباهت زیادی از نظر عملکرد با بوتاکس دارد و تمامی شکاف های ساقه مو را پر میکند ،به همین دلیل به موها ظاهری سالم ،درخشان و زیبا میدهد .
بوتاکس مو حاوی ویتامین ،پروتئین ،لیپید و سایر موارد ضروری برای مو است .این روش به جوان کننده مو معروف است و خطرات و عوارضی کمتر از کراتین دارد .
در این روش ابتدا موها با شامپوی مخصوص شسته شده سپس خشک میشود ،مخلوط مواد بوتاکس بر روی مو قرار میگیرد و پس از ۴۵ دقیقه شسته میشود ،حالا نوبت اتوی مو است .بوتاکس مو بین ۲ الی ۴ ماه ماندگاری دارد .

کراتین مو چیست ؟

کراتین نام پروتئینی است که به طور طبیعی در مو ،پوست و ناخن وجود دارد .در واقع کراتین مسئول حفظ حالت کشسانی و الاستیکی پوست و سلامت موهاست .این پروتئین با ارزش متاسفانه در اثر سهل انگاری و مراقبت های نادرست ممکن است از بین برود و باعث خشکی و وزی موها ،خشکی و پیری پوست و از بین رفتن سلامت ناخن ها شود .
در گذشته و حتی اغلب مواد کراتین موجود در بازار فعلی در دنیا ،فرمالدهید جزئی جدایی ناپذیر محسوب میشود .روش کار کراتین مو به این صورت است که با استفاده از فرمالدهید و گرمای اتوی مو مخصوص ،پولک ها و کوتیکول های مو از هم باز میشوند و کراتین وارد عمق ساقه مو میشود .
در این روش ابتدا مواد کراتین بر روی موی شما قرار داده میشود ،سپس با اتوی موی مخصوص کراتین که با اتوی موی معمولی کمی متفاوت است ،موها را چندیدن مرتبه اتو میکشند ،اتو کشیدن مو باعث میشود فرمالدهید به کمک حرارت فعال شده و مواد را به خورد مو بدهد .کراتین مو حدودا ۳ ماه ماندگاری دارد .

کراتین بهتر است یا بوتاکس؟

در این مورد باید گفت روشی بهتر است که آسیب کمتری به مو بزند و حاوی مواد مغذی تری برای مو باشد .کراتین ذاتاً حاوی ماده مغذی خاصی برای مو نیست به جز پروتئین کراتین .
کراتین علاوه بر این دو حاوی فرمالدهید است .مصرف فرمالدهید یا متانال مدت هاست که به حداقل کاهش یافته ،سرطانزا بودن و خطرات جدی این ماده در مقیاس زیاد مدت هاست ثابت شده اما حضور آن همچنان در مواد کراتینه مو پابرجاست .متانال نوعی ماده اشتعالزا با بوی تند و شدید است که در گذشته در مواردی چون پزشکی ،ضدعفونی کردن و فیکس کردن اجساد برای تشریح آناتومیک کاربرد داشته است .
در واقع باید گفت فرمالدهید جزء قطعی کراتینه است زیرا با استفاده از آن مواد به خوبی به خورد مو میروند .در چند سال اخیر موادی روانه بازار شده اند که ترکیبات فرمالدهید از آنها حذف شده اما نکته مهم این است که نام این مواد دیگر کراتینه نیست و ماندگاری بسیار بسیار کوتاهی دارند .

بوتاکس مو درمانی سالم تر و بی خطرتر برای مو است .البته قطعا مضراتی دارد اما فوق العاده کمتر از کراتین هستند .در روش بوتاکس مو ،مواد مورد نیاز برای ترمیم موها به آنها داده میشود و حرارتی به مراتب کمتر به موها وارد میشود .بوتاکس فاقد فرمالدهید است و نوعی روش نسبتا سالم برای ترمیم مو محسوب میشود .

در انتها نتیجه میگیریم که انتخاب هر کدام به شما بستگی دارد .توصیه میشود اگر موهای نازک و کم حجمی دارید از بوتاکس استفاده کنید .اما اگر موهای نرمال یا ضخیمی دارید میتوانید بین هر کدام از این دو موردی را انتخاب کنید .
در مورد وجود فرمالدهید در کراتین هم میتوان گفت همانطور که مواد شیمیایی در مواد آرایشی و بهداشتی به وفور یافت میشوند ،این ماده هم مانند آمونیاک در برخی رنگ موها یا سولفات در شامپوها ،وجود دارد اما انتخاب آن به شما بستگی دارد .برخی افراد به این مواد حساسیت داشته و پوستشان تحریک میشود اما برخی دیگر بدون داشتن عارضه خاصی از آنها استفاده میکنند .

سوالات متداول

۱٫ آیا بوتاکس به مو آسیبی نمیزند ؟

به طور معمول خیر ،گفته شد که بوتاکس مو حاوی ویتامین ها ،لیپیدها و مواد مورد نیاز مو است که به ترمیم کوتیکول مو و بازسازی ساقه کمک میکنند .مسلماً کاملاً بی ضرر نخواهد بود اما روش ایمنی برای ترمیم موهای آسیب دیده است .

۲٫ آسیب کراتینه بیشتر است یا بوتاکس ؟

بستگی به نوع موی شما دارد .به عنوان مثال اگر موهایی نازک و کم پشت دارید توصیه میشود از کراتینه کردن آنها بپرهیزید اما اگر موهایی حجیم و پرپشت دارید هم کراتینه مناسب شرایط شماست و هم بوتاکس .

۳٫ درست است که بوتاکس باعث رشد بیشتر مو میشود ؟

برخی افراد ادعا میکنند پس از بوتاکس موهایشان ،رشد آنها بهتر شده و موهای ریخته شده هم مجدداً شروع به رشد کرده اند .این ادعا نه خیلی بی اساس است و نه مدرکی برای اثبات آن وجود دارد .بهبود شرایط موها پس از بوتاکس به دلیل رسیدن مواد مورد نیاز به موها است .

۴٫ پس میتوان با قطعیت گفت بوتاکس روش مناسبی برای ترمیم موهاست ؟

بوتاکس در صورتی ایمن و بی خطر یا به طور کلی روش خوبی است که از مواد فاقد فرمالدهید استفاده کنید .گفته شد که فرمالدهید جزئی از مواد کراتینه است اما وجود آن در بوتاکس ضروری نیست .پس اگر به فکر سلامت بیشتر موها و پوست خود هستید به دنبال مواد فاقد فرمالدهید باشید .

۵٫ فواید بوتاکس مو چیست ؟

بوتاکس باعث میشود فرورفتگی ها و نقایص ساقه مو پر شود ،به همین دلیل موها ظاهری درخشان ،سالم و براق به خود میگیرند ،به راحتی شانه میشوند و روی دستان شما لیز میخورند .

۶٫ بعد از انجام بوتاکس مو چه مراقبت هایی لازم است ؟

باید گفت نیاز به مراقبت خاصی نیست و اثرات بوتاکس به خودی خود بین ۲ تا ۴ ماه ماندگاری دارد ،اما نکته بسیار مهمی وجود دارد و آنهم استفاده از شامپوهای بدون سولفات است .تنها موردی که رعایت آن بعد از بوتاکس مو لازم است ،استفاده از شامپوهای فاقد سولفات و ترکیبات آن است .

۷٫ آیا میتوان بوتاکس مو را در خانه انجام داد ؟

چند سالی است که کمپانی های تولید کننده محصولات آرایشی به فکر تولید بوتاکس هایی هستند که بتوان از آنها در خانه و بدون تجهیزات آرایشگاهی استفاده نمود .اتفاقاً این دسته به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و نتایج رضایت بخشی دارد ،درست مثل زمانی که شما به آرایشگاه رفته و این امر را به آرایشگرتان میسپارید .

۸٫ بعد از انجام کراتین و بوتاکس خارش پوست سر طبیعی است ؟

بعد از کراتینه کردن موها از یک اتوی مو استفاده میشود تا مواد به خوبی جذب ساقه شوند ،این حرارت در واقع باعث آزاد شدن گازهایی از فرمالدهید میشود که ممکن است باعث ایجاد کمی خارش و التهاب در پوست سر شود .در مورد بوتاکس هم ممکن است ترکیب مواد و حرارت دادن موها کمی باعث خارش پوست سر شود ،اما دقت کنید که خارش طولانی مدت و تورم پوست غیر عادی است .

۹٫ برای جلوگیری از وارد شدن آسیب جدی به موها چه اقداماتی لازم است ؟

ابتدا به یک آرایشگاه معتبر مراجعه کنید و از آرایشگر بخواهید تا بسته بندی محصول را به شما نشان دهد .سپس از او بخواهید تا حد امکان از تماس مواد بخصوص کراتینه و بوتاکس های حاوی فرمالدهید ،با پوست سر شما اجتناب کند .اگر هم در خانه از بوتاکس یا کراتین استفاده میکنید ،محصولات را از فروشگاه های معتبر بخرید و پیش از آن تحقیقات لازم را به عمل آورید .

۱۰٫ چه مدت پس از کراتینه و بوتاکس میتوانم موهای خود را بشویم ؟

در مورد بوتاکس مدت زمان معینی وجود ندارد و عموما میتوانید پس از گذشت یک روز موهای خود را بشویید .اما بعداز کراتینه کردن موها ،بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت نباید موهایتان را بشویید و پس از آنهم اکیداً توصیه میشود از شستن هر روزه موها خودداری کنید تا ماندگاری مواد حفظ شود .

بهترین محصولات بوتاکس مو  

بوتاکس مو پریزمکس

از ورود پریزمکس به بازار لوازم آرایشی بهداشتی آمریکا مدت زیادی نمیگذرد اما توانسته با کیفیت مطلوب و رضایت مشتریان جزء لیست برترین های ۲۰۱۸ باشد .این محصول فاقد فرمالدهید است و همچنین دارای پرو-ویتامین های B5 و B6 میباشد که باعث تقویت و ظاهر شاداب موها میشود .

بوتاکس مو نوتری پروفشنال

این محصول حاوی روغن بادام و گلوتامیک اسید میباشد و کاملاً موهای شما را بازسازی ،جوان و شاداب میکند .مقرون به صرفه بوده و برای اندازه موهای متوسط تا بلند حدوداً تا ۱۲ مرتبه قابل استفاده میباشد .

بوتاکس مو سافتلیس

پک بوتاکس سافتلیس حاوی یک شامپو به انضمام ژل بوتاکس مو میباشد .نحوه استفاده از آن بسیار ساده است و حتی در منزل هم میتوانید از آن استفاده نمایید .کاملاً فاقد فرمالدهید و مواد مضر برای مو میباشد .

بوتاکس مو اینوآر بوتوهیر

این محصول موهای شما را بازسازی میکند و تا ۹۵ درصد وز و موخوره را از بین میبرد .فاقد فرمالدهید بوده و دارای روغن آرگان میباشد .علاوه بر اینها حاوی هیالورونیک اسید و پروتئین کراتین میباشد .

بوتاکس مو اسمارت پروتکشن

این پک حاوی یک شامپو و یک قوطی مواد بوتاکس میباشد که کاملاً فاقد فرمالدهید میباشد .موها را عمیقاً بازسازی کرده و جوان و شاداب مینماید .نحوه استفاده از آن ساده است و میتوانید در خانه هم از آن استفاده کنید .

بوتاکس مو مجستیک

این پک حاوی یک شامپوی مخصوص قبل از بوتاکس ،بوتاکس مو ،شامپو و نرم کننده مخصوص موهای بوتاکس شده میباشد .موها را کاملاً بازسازی کرده و رطوبت رسانی میکند .حاوی موادی چون ویتامین B5 ،کلاژن ،ویتامین E و روغن خاویار است .

منبع : مجله اینترنتی ارشاکو

درباره‌ی

همچنین ببینید

ماشین اصلاح مجیک کلیپ بیسیم وال یا سنیور بیسیم وال ؟

وقتی صحبت از تجهیز کردن یک آرایشگاه یا صرفاً لوازم آرایش شخصی آقایان به میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو