آموزش نکات طلایی برای افرادی که در دنیای دیجیتال به دنبال شغل هستند

دیوید کلارک که یکی از صاحب نظران در حوزه بازاریابی و توسعه تجارت است در این مطلب ۱۰ نکته مهم برای موفقیت در مصاحبه‌های کاری و پیدا کردن شغل مناسب را برای ما فاش می‌کند. برای آن که شغل رویایی خود را بیابید باید چه کار کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید در عصر دیجیتال چگونه می‌توانید با استفاده از تمام ابزارهای مدرن به شغل مورد علاقه‌تان دست یابید.

دیوید کلارک، نویسنده اصلی این مطلب، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران BGT Partners است که طی سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ جزء ۱۵ کمپانی برتر امریکایی از نظر شرایط مناسب برای کار کردن، قرار گرفته است. کار BGT آن است که بازاریابی تعاملی و راهکارهای تکنولوژی برای شرکت‌های جهانی ایجاد کند تا برندها را قدرتمند سازد، روابط را توسعه دهد و شیوه‌های کسب و کار را تغییر دهد.

برای آن که شغل رویایی خود را بیابید باید چه کار کنید؟ در این عصر دیجیتال، متقاضیان کار مجموعه‌ای از ابزارها را در اختیار دارند که می‌توانند به آنها کمک کنند تا در مصاحبه سربلند باشند. این ابزار شامل وب سایت‌های مشاوره، فیس‌بوک، توئیتر و LinkedIn است.

اما یک شخص چگونه می‌تواند از این ابزار به نفع خود استفاده کند؟ در زیر ۱۰ نکته برای رسیدن به یکی از اصلی‌ترین رویاهایتان گردآوری شده است.

۱. تحقیق کنید، تحقیق کنید، تحقیق کنید

اولین سوالی که به احتمال قوی یک مصاحبه کننده خواهد پرسید این است: «کمپانی ما چه کار می‌کند؟» به نظر می‌رسد پاسخ این سوال کاملا بدیهی باشد، اما اگر به تعداد افرادی که هیچ دیدی از موضوع ندارند و در پاسخ به این سوال عاجزند نگاهی بیندازید، بسیار متعجب خواهید شد. اگر شما آمادگی بحث در مورد کار شرکت را نداشته باشید، آنها احتمالا شما را استخدام نخواهند کرد.

برای شناخت کلیت شرکت و برخی جزئیات کار آن زمانی را اختصاص دهید. تحقیق کنید که آنها چه کار می‌کنند، صفحات رسانه اجتماعی آنها را دنبال کنید، و درباره آن صنعت و رقبا شناخت کافی کسب کنید.

۲. پیش از مصاحبه، با آن شرکت مرتبط شوید

هنگامی که در حال تحقیق درباره کمپانی در صفحات رسانه اجتماعی‌اش هستید، برخی از پست‌هایشان را لایک کنید، یکی دو نظر بر روی پست‌ها قرار دهید و چیزی که به نظرتان جالب بود را در توییتر خود به اشتراک بگذارید. واقعیت آن است که هیچ گاه نمی‌دانید چه کسی ممکن است آنها را ببیند. بسیاری از مسئولان جذب نیرو در شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که استعدادها را به جای آن که از طریق سایت‌های شغل‌یابی پیدا کنند، آنها را از طریق فیس‌بوک و LinkedIn بیابند.

آیا کمپانی رویداد خاصی را سازماندهی یا پشتیبانی می‌کند؟ اگر این طور است، در برخی از آنها حضور پیدا کنید و با نمایندگان شرکت ملاقات کنید. این کارها می‌تواند در نظر کسانی که قرار است نیرو استخدام کنند اثر مثبتی بگذارد. اگر برایتان مقدور است پس از حضور در آن رویداد و ملاقات با آن شخص در LinkedIn با او ارتباط برقرار کنید.

۳. حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را نشان دهید

آیا در حوزه اجتماعی محبوب هستید؟ آیا وبلاگ‌نویسی می‌کنید؟ یا از Yelp استفاده می‌کنید؟ آیا دوستان بسیار زیادی در فیس‌بوک و دنبال‌کنندگان فراوان در توئیتر دارید؟ اگر این طور است، عالی است. باید به این روند ادامه دهید تا حضور اجتماعی خود را بسازید. اگر هنوز عضلات اجتماعی‌تان را گرم نکرده‌اید، بهتر است زودتر این کار را شروع کنید! این یک معیار مهم برای مسئول استخدام است تا با استفاده از آن ارزیابی کند که شما تا چه حد به دنیای دیجیتال علاقه‌مندید.

۴. همیشه آماده باشید

بررسی کنید مصاحبه چه ساختاری خواهد داشت و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید. تحقیق کنید که مصاحبه کننده‌های شما چه کسانی خواهند بود. تا جای ممکن درباره آنها اطلاعات کسب کنید و سپس با استفاده از این اطلاعات آنها را تحت تاثیر قرار دهید.

همچنین سعی کنید شما هم سوال کنید. پرسش‌هایی که به خوبی فکر نشده‌اند تاثیر بدی از خود باقی می‌گذارند. سوالات را از قبل بنویسید و در مورد آنها دقیق باشید، اما بیش از حد هم در پی پرسیدن سوال نباشید.

نکته مهم دیگر نیز پوشش رسمی آن شرکت است. صفحه فیس‌بوک آنها را چک کنید، در بخش اخبار تصاویر را نگاه کنید. آنها دوست دارند ببینند که چگونه جذب فرهنگ عمومی کمپانی شده‌اید. پس همیشه در روز مصاحبه یک پله بالاتر از پوشش رسمی کمپانی لباس بپوشید.

۵. زود برسید

حداقل ۱۵ دقیقه زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده در محل مصاحبه حاضر شوید. مصاحبه کنندگان زمانی را مخصوص شما اختصاص می‌دهند، پس آماده رفتن باشید. اگر قرار است که دیر برسید باید دلیل خیلی خوبی برای آن وجود داشته باشد. با کسی که منتظر شماست تماس بگیرید و با او موضوع را در میان بگذارید.

۶. انعطاف‌پذیر باشید

در مصاحبه اول بحث پول را مطرح نکنید. این کار موقعیت شما را ضعیف می‌کند. بگویید که از این که برای مصاحبه انتخاب شده‌اید متشکرید و در آینده به یک نیروی قوی در شرکت تبدیل خواهید شد. به یاد داشته باشید این که در روز اول چقدر حقوق دریافت می‌کنید مهم نیست. مهم آن است که در آخر اولین سال کار خود چقدر دریافتی دارید.

با توجه به این موضوع اگر کمپانی از شما خوشش بیاید، آنگاه ممکن است بحث پول مطرح شود پس با یک مبلغ واقع‌گرایانه آماده باشید. برخی سایت‌های خوب وجود دارند که تخمینی از حقوقی که باید بگیرید را ارائه می‌دهند. می‌توانید از آنها به عنوان راهنما استفاده کنید اما نه اینکه کلام آخر خود را از آنها بگیرید.

۷. خودتان را محدود نکنید

کمپانی‌ها افرادی با علایق متنوع را می‌خواهند. اگر دوست دارید در زمینه‌های مختلفی کار کنید، آن را آشکار نمایید و خود را در یک بخش محبوس نکنید. همچنین از آشکار نمودن علایق و سرگرمی‌هایتان نیز خجالت نکشید. علایق متنوع برای یک کمپانی شخصیت و تنوع را به ارمغان می‌آورد.

۸. به کلیت حرفه فکر کنید، نه یک شغل خاص

این نکته را روشن کنید که شما به کل آن حرفه علاقه‌مندید، نه فقط به یک شغل خاص. بپرسید که طی ۹۰ روز آینده باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید و این که شما چه چیزی را به این کمپانی اضافه خواهید کرد. اما با استفاده از جملات گنگ مثل «من در کار فروش خوب هستم» یا «من می‌خواهم کارهای مبتکرانه انجام دهم» این کار را نکنید.

به جای آن اگر مثلا در کار فروش خوب هستید بگویید «طی یک سال پنج قرارداد جدید بستم و مبلغ سه قرارداد را افزایش دادم که منجر به ۳۰۰٫۰۰۰ دلار سود شد.» یا اگر کسی هستید که اراده و قدرت بالایی در به دست آوردن چیزی دارید، مساله‌ای که در حل آن کمک کردید را تعریف کنید. تاثیر و پتانسیل واقعی خود را با صحبت از دستاوردها و موفقیت‌ها در حرفه‌تان نشان دهید.

۹. جزئیات را به خاطر بسپارید

وقتی به مصاحبه می‌روید این جزئیات کوچک اما مهم را به خاطر بسپارید: گوشی‌تان را خاموش کنید، آدامس نجوید، صاف بنشینید، از الفاظی چون «آره» یا «مثلا» یا «می‌دونی،…» استفاده نکنید، صحبت مصاحبه کننده را قطع نکنید، ارتباط چشمی را حفظ کنید، و به مصاحبه کننده درباره جاهای دیگری که قرار مصاحبه دارید، چیزی نگویید.

در پایان نیز درباره قدم‌های بعدی بپرسید.

۱۰. پیگیر کارتان باشید و ارتباطتان را حفظ کنید

پس از مصاحبه حتما کارت ویزیت همه مصاحبه‌کنندگان را بگیرید و در همان روز یک ایمیل تشکر برایشان بفرستید. سپس هر از گاهی با نفر اصلی که با او در ارتباط هستید شرایط را چک کنید تا ببینید مراحل کار چگونه پیش می‌رود.

اگر آن شغل را به دست نیاورید هم مهم نیست. از این تجربه درس بگیرید، شیوه صحبت کردنتان را بهبود بخشید و ارتباط مثبت خود با آن کمپانی را حفظ کنید. ممکن است آنها شخصی با تجربه بیشتر را پیدا کرده باشند، اما این بدان معنا نیست که موقعیت شغلی عالی دیگری طی چند ماه آینده در آن کمپانی به وجود نیاید، و چون شما ارتباط خود را حفظ کرده‌اید ممکن است آنها برای آن کار با شما تماس بگیرند.

درباره‌ی

همچنین ببینید

برندگان نودمین دوره اسکار (اسکار ۲۰۱۸)

امسال نودمین سال برگزاری اسکار بود ، مراسمی که چشم های تمام سینماگران را هر …

عطر و ادکلن ارشاکو