ابزارهای سئو (آموزش تصویری)
می دانیم سئو چیست و چه عواملی بر آن تاثیر گذار می باشند. گرچه با ایجاد مداوم محتوای مفید، می توانیم به رتبه ی خوبی در موتورهای جستجو برسیم، اما واقعیت اینست که شناسایی ابزار سئو و استفاده صحیح از آن، می تواند زمان رسیدن به موفقیت را به شدت کاهش دهد. به عنوان مثال، وقتی مقاله ای جدید در وبلاگ سانی درج می شود، ممکن است بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد تا اسپایدر گوگل آنرا پیدا کند. ولی ما عجله داریم! پس به کمک ابزارهای در دسترس، زحمت اسپایدر را کم می کنیم تا وقت بیشتری برای سرکشی به وب سایتهای معمولی و غیر حرفه ای دیگر داشته باشد! در این صورت می بینیم که پس از یک ساعت در نتایج گوگل ظاهر می شویم! پس با ما همراه باشید.
۱. گوگل
بی شک، گوگل قدرتمندترین موتور جستجوی اینترنتی ست. پس اولین ابزاری که بررسی می کنیم Google Webmaster Tools می باشد. خوشبختانه این سرویس گوگل، فعلا برای کاربران ایرانی فعال می باشد و هنوز سرویس دهی خود را به ایرانیان قطع نکرده است. پس بدون معطلی شروع می کنیم:
ورود با حساب کاربری گوگل
پس از آنکه گوگل تمام ابزارهای خود را با حساب کاربری خود، موسوم به جیمیل، یکپارچه نمود، لازم است که برای استفاده از آنها، وارد حساب کاربری جیمیل خود شوید. اگر هم هنوز حساب ندارید، ابتدا یک جیمیل بسازید. پس از ورود پنجره ای مشابه زیر را مشاهده می کنید:
در صورتیکه برای اولین بار وارد این صفحه شوید، باید آنرا خالی ببینید. گزینه ی Add Site را انتخاب کنید:
آدرس وب سایتتان را در باکس زیر وارد کنید:
در این مرحله باید به گوگل ثابت کنید که شما مدیر فنی وب سایت هستید و اجازه دسترسی کامل به آن دارید. لذا یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:
راه اول: که گزینه ی پیشنهادی گوگل نیز می باشد. در این روش باید یک فایل html را دانلود و در ریشه ی سایت خود آپلود کنید:
راه دوم: اگر از تب دوم در شکل بالا، گزینه ی Alternate methodes را انتخاب کنید، چهار روش جدید را مانند شکل زیر مشاهده می کنید:
اولین گزینه Google Analytics می باشد. اگر قبلا سایت خود را در گوگل آنالیکتیز ثبت کرده اید (در آینده آموزش تصویری گوگل آنالیکتیز نیز در همین وب سایت قرار خواهد گرفت) با انتخاب این گزینه به گوگل ثابت کرده اید که شما مدیر فنی وب سایت هستید:
راه سوم: همچنین می توانید تگ زیر را در html صفحه ی اصلی سایت خود قرار دهید:
گزینه های Domain name provider و Google tag Manager را بدلیل عدم کاربرد مناسب برای سایتهای ایرانی بررسی نمی کنیم. هرچند کار با آنها خیلی مشکل نمی باشد.
در انتها و پس از انتخاب یکی از روشهای فوق، گزینه ی Verify را کلیک می کنیم تا به پیغام زیر برسیم:
تبریک عرض می کنیم! وب سایت شما با موفیقت ثبت شد! گزینه ی Continue را انتخاب نمایید تا به شکل زیر برسید:
در اینجا فقط به بررسی باکس سوم یعنی Sitemaps اکتفا می کنیم و بررسی بقیه گزینه ها را به زمانی دیگر و مقاله ای جداگانه موکول می کنیم:
قبل از ورود به این قسمت، ابتدا باید نقشه ی سایت خود را تهیه کنید. اگر آنرا قبلا آماده نکرده اید به سایت xml-sitemaps.com مراجعه نمایید، و در ۴ مرحله، همانند توضیحات وب سایت مربوطه، نقشه ی سایت را ایجاد کنید:
و آدرس وب سایت خود را در باکس مربوطه وارد کنید:
و گزینه ی Start را انتخاب کنید. حالا که فایل آماده شده است یکی از روشهای زیر را انتخاب و فایل Sitemap.xml را دانلود نمایید. اگر حجم آن بالا نیست، پیشنهاد می شود گزینه ی اول را کلیک کنید:
فایل Sitemap.xml را در ریشه ی سایت خود آپلود نمایید و همانند شکل زیر، آنرا در گوگل وب مستر تولز وارد نموده، گزینه ی Submit Sitemap را انتخاب کنید:
و سپس Refresh the page را انتخاب کنید:
تا تغییرات را (شبیه شکل زیر) مشاهده نمایید:
و این یعنی ۳۹ صفحه را ثبت نموده ایم ولی از گوگل خواسته ایم فقط ۲۶ صفحه را در خود ذخیره نموده و در پاسخ به جستجوی کاربران نمایش دهد. آیا می دانید چرا؟ اگر پاسخ را می دانید در قسمت نظرات، ذیل همین صفحه آنرا با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
بسیار خب. خسته که نشده اید؟ از امروز گوگل در جریان آخرین تغییرات وب سایت شما خواهد بود. اگر چه گوگل مهمترین موتور جستجوست، اما فقط گوگل کافی نیست!
======================