۱- جستجوی تم Theme))
تم یابی:کاملا ذهنی است و اولین واکنش ذهن نسبت به سوال .
۲-مخاطب شناسی
۳- تبین مورد / سوال
شناسایی انگیزها و اهداف
۴- تعریف رابطه اثر و زمینه : تعامل اثر شکل گرفته با زمینه آیا همسو با آن یا حاکم
بر آن یا همراه با آن
دیالوگ اثر و زمینه
۵- شناسایی محورهای خاص مطالعاتی (کلمات کلیدی)
A- شناسایی و تبیین طرحواره (اسکیمای ذهنی)
B- دستیابی به طرحمایه (کانسپت)
طرح واره: بیان شماتیک و انتزاعی طرح ازسوال ماهیتی ذهنی دارد.
طرح مایه: مفاهیم وحدت یافته و عینیت یافته ای که امکان واقعی کردن آنها در قالب طرح
وجود دارد – ماهیتی ذهنی –عینی دارد.
طرح: ما به ازاء کالبدی برخاسته از مفاهیم و معادل با نیازهای برنامه ریزی شده
ماهیتی عینی دارد.
ذهن جواب محور : معمار سوال را جواب می دهد و روی جواب بحث و فکر
می کند و سوال را کنار می گذارد.
تلفیق طرحواره و طرحمایه (Incubation ) – تنظیم سناریوی طراحی
خلاقیت:مهمترین مسا له ای که تمام گزینه های بالا را تحت تاثیر قرار میدهد.
از خلق فضا تا فضای خلاق
Creative Space & Space Creation))
سهم فضا در حوزه ی خلاقیت
مثال : در آتلیه معماری سهم فضای طراحی شده در خط کشیدن چیست؟
خلق فضا
۱- از یک فرایند شهودی تخیل تبعیت میکند ( تفکر واگرا در ادبیات معماری غرب).
۲- این فرایند مبتنی بر دریافت شهودی و قوه تخیل است.
۳- دریافت شهودی با مکاشفه اغاز و حاصل می شود.
۴- مکاشفه جستجوی ماوراء پدیدها از طریق جستجو در درون پدیده هاست
۵- پدیده ها دارای دو درجه محسوس و نا محسوس می باشند.
۶- اتصال به ماوراء سر آغاز الهام است. نگاه معنا گرا به پدیده ها.
فضای خلاق
۱- فضایی کنش گراست جستجوگری را القا و تر قیب می کند.
۲- جستجوگری به ازای نیاز مشخص روی می دهد این نیاز می تواند میل به فهمیدن
دریافتن و رسیدن باشد – نیاز به طرح سوال و ایجاد ابهام بوجود می آید.
۳- سیالیت ذهنی ایجاد می کند
۴- فضای خلاق خلق نا تمام دارد و کاربر را وارد بازی خلق فضا میکند .
۵- تاکتیک ایجاد پیچیدگی و رمز پردازی
۶- تکنیک کم رنگ کردن و حذف قطعیت ها و قالب شکنی – ایجاد قطبیت و شناسایی طیف ها
تولید ایده
رسیدن به تولید ایده و تسخیر فضا
معماری بدون ایده ی فرمی ویا بصری یا در محیط مخفی میشود یا به صورت فجیعی
آن را نابود می کند.
————————