معرفی گیاه آپارتمانی بوستون فرن (Boston Fern)

Boston Fern

بوستون فرن

بوستون فرن یا سرخس بوستون یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سرخس خانگی است که بعد از عصر ویکتوریایی از آمریکای مرکزی به سایر کشورها هم راه پیدا کرد. ساقه‌های برگی خمیده و بلند این گیاه زیبا بسیار پرپشت و انبوه هستند و با برگچه‌های ریزی پوشیده شده‌اند که آن را انتخابی مناسب برای گذاشتن در آویزهای گلدانی یا قرار دادن روی ستون‌های تزئینی و کانتر کرده است. در حال حاضر این گیاه با انواع مختلفی در قسمت‌های مختلف جهان شناخته می‌شود که همه آنها برای ایجاد جاذبه دکوراتیو در آپارتمان‌ها مناسب هستند.
تا زمانی که میزان رطوبت بالای مورد نیاز این گیاه تأمین باشد، مراقبت از آن بسیار ساده خواهد بود و از آنجا که اصلیت سرخس‌ها مربوط به جنگل‌های باران‌خیز استوایی است، باید رطوبت بالای ۷۰ درصد را برایشان ایجاد کرد تا شاداب و سرحال بمانند. از آنجا که این گیاه در مجاورت گرما و خشکی هوا آسیب‌پذیر می‌شود، از قرار دادن گلدان در نزدیک اجاق گاز یا روی اُپن آشپزخانه و در مجاورت شوفاژ، بخاری، کاندیشنر یا سیار منابع گرمایشی خودداری کنید. گرمای زیاد مانند شوک برای گیاه است و به سرعت کاسبرگ‌ها و برگچه‌هایش را خشک و قهوه‌ای می‌کند. البته این که کمی رنگ قهوه‌ای را در نوک برگ‌ها ببینید، عادی است و باید آنها را با قیچی کوتاه کنید.
برگ‌ها و ساقه‌هایی را که به مرور زمان و با افزایش سن گیاه قهوه‌ای می‌شوند، باید از سایر ساقه‌های جوان جدا کرد. از طرفی، زرد یا سفید شدن ساقه‌ها نشانه زیاده‌روی در آب دادن به گیاه است. آنها را جدا و آب‌دهی گیاه را هم متناسب کنید. لکه‌های ایجاد‌شده از آفت را روی گیاه با ناخن جدا کنید و برای آفت‌زدایی از سموم رایج استفاده نکنید؛ زیرا اساساً سرخس‌ها در برابر ترکیبات شیمیایی بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند.
نام گیاه‌شناسی: Nephrolepsis Eexaltata
خاستگاه: آمریکای مرکزی
ارتفاع: ساقه‌های برگی آن معمولاً به ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسند.
نور: نور متوسط تا روشن برایش خوب است. نباید آن را در معرض تابش مستقیم و شدید آفتاب گذاشت. هر هفته باید یک‌چهارم گلدان را بچرخانید تا همه قسمت‌های آن نور بگیرند.
آب: خاک گلدان باید مرطوب بماند؛ اما نباید زیاد خیس باشد. انواعی که بزرگ‌تر هستند یا از سبد آویزان شده‌اند، چون سریع‌تر خشک می‌شوند، نیاز به آب بیشتری دارند.
رطوبت: رطوبت مورد نیاز گیاه بسیار بالاست؛ بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر، در خانه از رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور استفاده کنید. اگر بتوانید روزی چند بار رطوبت فضا را به حداکثر برسانید، عالی است.
دما: دمای متعادل اتاق یعنی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است.
خاک: از خاک گلدان مخلوط استفاده کنید و اگر در آن خاک گل خشک بنفشه آفریقایی هم باشد، بهتر است. می‌توانید نصف گلدان را با خاک مخلوط و نصف آن را با کود گیاهی و خزه پر کنید.
کوددهی: در تمام طول سال بهتر است هفته‌ای ۲ بار به گیاه کود بدهید.
تکثیر: با استفاده از تقسیم‌ می‌توان سرخس را تکثیر کرد. باید ساقه‌های جوان را در لیوان آب بگذارید تا وقتی که ریشه کردند، آنها را در گلدان بکارید. بهترین زمان تکثیر و تعویض گلدان آن هم در هر بهار است.

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش پرورش سزیجات در منزل

پیاز، سیر و سبزیجات تازه، مواد اولیه ای هستند که در بسیاری از غذا ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو