ارتباطات عصر حاضر فرمهای مختلفی را در بر میگیرد از ماهواره ها گرفته تا ساعت های مچی “اما علوم جدید نتوانستند جانشین فرمهای قدیمی ارتباطات از قبیل نوشته ها و علایم بشوند به هر صورت با توجه اینکه جامعه به سرعت پیچیده میشود علایم نیز به همان صورت پیشرفت میکنند به طوری که وجود علایم زیاد نوعی الودگی تصویری را به وجود اورده است به هر صورت امروزه ما سعی در گریز از اشفتگی های بصری داریم. طراحی گرافیک محیطی نه به تنهائی هنر است نه به تنهائی علم”بلکه شامل هر دو وجه میباشد. طراحی باید مخلوطی از تاثیرات خلاقه موثر باشد به صورت بررسی منطقی و تکنیک و اینکه چگونه کار باید انجام شود.نتیجه چنین ترکیبی سبب به وجود امدن علائمی میشود که به طور موثر با مردم ارتباط برقرار میکند.در گرافیک محیطی سعی میگردد با اتکاء و با استفاده از تجربه های خلاق هنری شرایط مناسب برای زندگی انسان معاصر بوجود اید. در گرافیک محیطی پیوند انسان با محیط تصحیح شده “نکات غیر ضروری و نادرست ان حذف ونکات ضروری ان مورد تاکید قرار گرفته و بر جسته میشود .در گرافیک محیطی اطلاع رسانی”ساده سازی و در یافت شدنی بودن ارتباطات انسان و زیبائی شناسی جدید و مناسب مورد توجه قرار میگیرد. بخشی از عرصه های گرافیک محیطی به شرح زیر است:
گرافیک فضای باز
الف-نمای معماری(مواد-رنگ-ابعاد-طرح-…)
ب-باجه ها (ایستگاه اتوبوس-بلیط-تلفن-روزنامه-پلیس-
ج-اب نماها
د-حجم های گرافیکی
ه-نورارائی
د-تبلیغ(دیواری-بنرهاوسایط نقلیه-شیوه های دیگر)
گرافیک محیطی فضای بسته:
در گرافیک محیطی فضای بسته هم میتوان انرا به طور جداگانه اطلاع رسانی کرد که در مجموع میتوان از دسته های زیر یاد کرد.
الف-ویترین ها
ب-غرفه ها و فضاهای نمایشگاهی
ج-محیط های اداری و اموزشی
د- محیط خانگی
گرافیک محیطی علمی است که در ان چگونگی استفاده از فرمها “رنگها “نقشها و تصاویر گوناگون به شکل ماهرانه “اصولی و برنامه ریزی شده در جهت بهتر ساختن وساده شدن روابط “ارتباطات”ترافیک”و همچنین کاملتر ساختن زیبائی محیط عمومی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.