استراتژی شبکههای اجتماعی: برای فهمیدن گوش دهید:گوش دادن. جالب است بدانید که خیلی از ما اصلا گوش نمیدهیم و آن عده کمی هم که گوش میدهند، این کار را به درستی انجام نمیدهند. کافی است یک بار با در نظر داشتن این موضوع با شخصی دیگر صحبت کنید تا به خوبی متوجه این موضوع بشوید. خود شما چطور؟ شما چند بار واقعا گوش کردهاید؟
گوش دادن برای پاسخ دادن
استفن کاوی جمله معروفی دارد که میگوید
اکثر افراد با هدف فهمیدن گوش نمیدهند، بلکه با هدف پاسخ دادن گوش میدهند.
امروزه، بسیاری از برندها برای پاسخ دادن گوش میدهند (تازه اگر اصلا گوش بدهند). البته این نوع گوش دادن خوب است، این خوب است که به طور فعالانه به گفتوگوهای اجتماعی گوش دهید. با این روش میتوانید زودتر از اینکه برندتان به مشکل جدی بربخورد از طریق شنیدن گفتوگوها، مشکلات را رفع کنید. به این دلیل است که شنیدن برای پاسخ دادن خوب است.
اما ببینیم کاوی واقعا منظورش چه بوده: ارزش اصلی گوش دادن، فهمیدن است. وقتی با هدف فهمیدن به حرفها گوش دهید به مفهوم اصلی حرفها دست مییابید. با این کار میتوانید به بینشهای عمیقتر و قویتری برسید، بینشهایی که در ابتدا شاید اصلا باورتان نمیشد که وجود دارند.
گوش دادن برای فهمیدن
فرض کنید شما محصولی دارید که همه از آن استفاده میکنند، مثلا خمیر دندان. اگر فقط به اسم برند خودتان گوش بدهید، فقط ۵ درصد از گفتوگوها در مورد خمیر دندانها را خواهید شنید. این یعنی ۹۵ درصد از گفتوگوهایی که پیرامون موضوع خمیر دندانها شکل میگیرد را از دست میدهید.
همین ۹۵ درصد میتواند شامل بحثهایی باشد که نشان میدهد چه چیزی باعث میشود یک نفر یک خمیر دندان را به دیگری ترجیح بدهد. شاید در همین ۹۵ درصد کسی باشد که راز راضی کردن کودکان برای مسواک زدن را پیدا کرده باشد.
یا یک مثال بهتر. فرض کنید یک بحث داغ، شاید هم تا حدودی سیاسی در مورد صنعتی که شما هم در آن فعالیت میکنید به پا شده است. مسلما شما هم دلتان میخواهد وارد این بحث شوید و از آن به سود خود استفاده کنید. وقتی برای پاسخ دادن گوش کنید، فقط وارد بحث میشوید ولی وقتی برای فهمیدن گوش بدهید، به نتایج خوبی دست خواهید یافت.
مشخصا سودی که گوش دادن با هدف قهمیدن به دنبال دارد این است که به محتوایی متفاوت ختم خواهد شد. دیدگاه دیگران نسبت به صنعت کاری شما میتواند به شما کمک کند که محتوایی تولید کنید که عمیقا با خواسته مشتری هماهنگی داشته باشد و در نهایت سود را به جای دیگران به سوی شما روانه کند. نکته این است که وقتی با هدف پاسخ دادن گوش میدهید هیچ چیز جدیدی در مورد مصرف کننده محصولات خود نخواهید آموخت.
گوش دادن برای تمایز
وقتی گوش میدهید تا بفهمید، کم کم میتوانید واقعا بفهمید که مشتری شما در بازار با چه مشکلاتی روبهرو است. میتوانید بدانید که برند شما کجا بیشتر به درد میخورد. میتوانید بدانید که مصرف کنندهها چه زمانی در مورد صنعت کاری شما صحبت میکنند و چه دیدگاهی نسبت به آن دارند.
البته باید به این اخطار هم توجه کنید که اگر با هدف فهمیدن گوش بدهید، با این حقیقت مواجه خواهید شد که مصرف کنندگان شما خیلی کمتر از آنچه شما فکر میکنید در مورد برند شما فکر میکنند. این یک حقیقت تلخ است ولی حقیقت هم معمولا تلخ است و کاری جز قبول کردنش نمیتوان کرد. اما اگر خوب دقت کنید میتوانید با این روش به نتایج خیلی خوبی برسید.
بیایید در حین اینکه دنیای اجتماعی ما در حال گسترش است، بیشتر برای فهمیدن گوش بدهیم. شما خودتان در استراتژی شبکههای اجتماعی خود به چه شیوهای گوش میدهید؟ گوش میدهید تا بفهمید یا اینکه پاسخ دهید یا شاید هم هر دو؟