چگونه از منافع شنا کردن برخوردار می شویم؟

شنا کردن در یک استخر ایمن و کاملا تحت مراقبت بیشترین منافع از لحاظ سلامتی و کمترین خطرات را نسبت به سایر اشکال ورزش‌های هوازی و مقاومتی دارد. با این وجود در حالی که اطلاعات زیادی در مورد اثرات ورزش با شدت زیاد در ورزشکاران جوان و رقابتی وجود دارد،‌ بررسی‌های چندانی در مورد شناگران تفریحی و به دنبال تناسب اندام انجام نگرفته است. در هر حال اطلاعات معدود فعلی حاکی از آن است که ۳۰ دقیقه تا یک ساعت شنا کردن ۳ بار در هفته منافعی را که در این آموزش بیان کردیم به دنبال دارد.

۱

اثر آب
داستان غوطه‌ور شدن ارشمیدس در وان حمام بیانگر آن است که چرا ما از همان لحظه‌ای که پا به درون استخر می‌گذاریم‌، منافع ورزش در آب را دریافت می‌کنیم. همان‌طور که مشاهده ریاضی‌دان باستانی یونانی نشان داد، نیروی بالابرنده‌ای که بر بدن غوطه‌ور‌شده در آب وارد می‌آید، معادل وزن آب است که هنگام غوطه‌وری جابه‌جا می‌شود. این نیرو که به نام «نیروی شناوری» خوانده می‌شود باعث می‌شود ما درون آب احساس سبکی کنیم. افرادی که بدنشان تراکم کمتری نسبت به آب دارد- یعنی افراد چاق که نسبت بالاتر چربی در مقابل عضله و استخوان دارند- با کمترین تلاشی روی آب شناور می‌مانند.

۲

دمای آب
آبی که درجه حرارت آن بیشتر از دمای بدن باشد، عضلات را شل و آرام می‌کند. آب سردتر مانع از گرمازدگی حین فعالیت جسمی شدید می‌شود.

۳

بهبود گردش و کاهش فشار خون
شنا کردن مانند سایر ورزش‌های با شدت متوسط می‌تواند تلمبه کردن خون به وسیله قلب را بهبود بخشد. فشاری که آب روی پنجه و ساق‌های پا وارد می‌آورد، خون را از طریق وریدها به بالا می‌راند و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

۴

خوش اخلاق می شوید
اگر می خواهید حالتان خوب شود بدانید نه تنها شنا کردن؛ بلکه فعالیت های جسمی دیگر درون آب نیز به جلو گیری از افسردگی کمک می کنند و می توانند اضطراب را تسکین دهند. یکی از این فعالیتها یوگا ی درون آب است.

۵

تسکین دردهای عضلانی و التهاب مفاصل
آب با ایفای یک نقش بالشتکی برای مفاصل، خطر آسیب‌های ورزشی در شناگران حرفه‌ای را نسبت به ورزشکارانی که ورزش‌های زمینی انجام می‌دهند، کاهش می‌دهد.
شنا کردن در مبتلایان به آرتریت (التهاب مفاصل) و فیبرومیالژی (درد تاندون ها و عضلات) درد مفاصل را کاهش می‌دهد و انعطاف‌پذیری آنها را کاهش می‌دهد.

۶

به کاهش وزن کمک می کند
هر ساعت شنا ۳۵۰ تا ۵۰۰ کالری را می‌‌سوزاند. این مقدار کمتر از ۴۲۰ تا ۴۹۰ کالری است که هنگام دویدن آرام می‌سوزانید، اما هنوز مقدار قابل‌‌توجهی است.
شنا کردن فعالیت جسمی خوبی برای افراد دچار اضافه وزن است زیرا تاثیر حمایتی آب،‌ فشار وارد بر مفاصل لگن، زانوها، قوزک‌ پاها و پنجه پاها را کاهش می‌دهد. مادامی که شما میزان کالری رژیم غذایی‌تان را اضافه نکنید،‌ شنا کردن مرتب باید باعث کاهش وزن شما شود. همچنین یک حلقه بازخورد مثبت هم ایجاد می‌شود‌ زیرا هنگامی که شنا کردن باعث کاهش وزن می‌‌شود، شناگران شناوری کمتری پیدا می‌کنند و باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا خود را روی آب نگه دارند و به این ترتیب حتی کالری بیشتری سوخته می‌شود.

۷

تقویت گروه‌های بزرگ عضلانی
شنا کردن نه تنها عضلات دست و پا بلکه عضلات پشت و شکم را نیز تقویت می‌کند.

====================

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه به ورزش عادت کنیم؟

واقعا چطور می‌شود یک نفر همان‌طور که عادت دارد غذا بخورد، حمام برود، سر یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو