آموزش راهکار جهت برطرف نمودن افسردگی بعد از زایمان

بچه دار شدن برای تمام زنان، حادثه ای شگرف، مهیج، رعب انگیزو لذتبخش است. آنها در روزهای پس از زایمان ممکن است از تغییرات مختلفی که در درون خود حس می کنند، گیج و مبهوت شوند و نهایتا به مرحله ای برسند که در بلاتکلیفی این احساسات متفاوت، روحیه و شادابی خود را از دست بدهند و افسرده شوند.

 بعد از زایمان احتمال وقوع اختلالات روانی متعددی وجود دارد. عوامل سهیم در این وقایع عبارتند از: تغییرات هورمونی، تجربه ناموفق از زایمان، احساس ناتوانی از بچه دار شدن برای همیشه، سطح رضایت شما از زندگی زناشویی، زایمان بچه ای با کمبودهای فراوان، عدم حمایت اجتماعی، بی رمقی یا سابقه خانوادگی افسردگی پس از زایمان.

گذر از دوران بارداری به مادر شدن کار ساده ای نیست و ایجاد افسردگی چه خفیف و چه شدید، به آن معنا نیست که شما به عنوان یک شخص یا والد، جا خالی کرده یا تسلیم شده اید. بدون شک با پیدا کردن راههایی جدید برای ایجاد تعادل میان زندگی روزمره و مسوولیتهای آن بتدریج از این گرفتاری خارج خواهید شد.

 شما که تا حالا مسوولیتهای آسان و راحتی داشتید، با مشاهده مسوولیتهای جدیدی که به سبب مادر شدن پیش روی شما قرار میگیرند، ممکن است احساس بیکفایتی و ناتوانی کنید اما با کمی شکیبایی میتوانید از پس چنین مشکل بزرگی برآیید. در ۸۰ درصد زنانی که برای نخستین بار بچه دار میشوند نوعی افسردگی خفیف موسوم به پژمردگی مشاهده میگردد. این افسردگی خفیف معمولا چند روز تا چند هفته بعد از زایمان رخ میدهد. عموما خود به خود بهبود مییابد و در عرض چند هفته به طور کامل و بدون درمان برطرف میشود. در طول این مدت، ممکن است شما دچار احساساتی مثل غم و اندوه، خشم، اضطراب، زودرنجی و ناتوانی بشوید. مادران بی تجربه بدون هیچ دلیل روشنی یک مرتبه میزنند زیر گریه و بسادگی هم تسلی پیدا نمیکنند. برخی از مادران متعجبند که چرا گهگاه دچار افکار منفی در نگرش به فرزند خود میشوند و این موضوع را این گونه تفسیر میکنند که حتما مادر بدی هستند. شاید آگاهی از این نکته که پژمردگی پس از زایمان موضوعی کاملا طبیعی است، به شما کمی دلگرمی و تسلی خاطر بدهد.

● به اندازه کافی استراحت کنید:

 به ایما و اشاره خود برای استراحت کردن گوش داده و عمل کنید. استراحت کافی تاثیر قابل ملاحظه ای در سلامت جسم و روان شما دارد. در طول روز سعی کنید هر موقع بچه میخوابد، شما هم بخوابید تا دوره های استراحت شما با هم تنظیم و همزمان شود. هر گاه مسایلی که بیش از این شما را آزار نمیدادند ناگاه به موضوعاتی غیرقابل تحمل و خسته کننده تبدیل شوند، بدانید که به استراحت بیشتری نیاز دارید. پذیرفتن کمک از جانب دیگران گاهی کار دشواری است اما شاید این تنها چیزی باشد که شما برای حفظ احساس مثبت و واقعبینانه به آن احتیاج دارید.

● غذای مقوی بخورید:

 تغذیه خوب آنچه را بدن شما در دوران بهبود پس از زایمان احتیاج دارد، فراهم میکند. چند وعده مختصر در روز ممکن است برای شما قابل تحملتر از سه وعده پر و پیمان باشد. مصرف سبزی و میوه به عنوان میان وعده های مختصر و سالم به کنترل وزن هم کمک میکند.

● ورزش را فراموش نکنید:

 ورزش سبک میتواند مفید باشد. در صورت امکان هر روز به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید. اگر هنگام پیاده روی بچه را هم داخل کالسکه با خود ببرید، شاید احساس لذت بیشتری بکنید. نرمش و کشش عضلات هنگام بازی و صحبت کردن با بچه میتواند قدرت کشش عضلات شما را افزایش دهد، وقتی بچه شاد و شنگول است، شما هم آرامش روانی بیشتری پیدا میکنید.

● رفت و آمد داشته باشید:

 جزء دیگری از فرآیند طبیعی بهبود یافتن پس از وضع حمل آن است که تجربیات شخصی خود را در زمینه زایمان با دیگران مرور کنید. داشتن دوستان و آشنایانی که صمیمانه به حرفهایتان گوش کرده و احساسات شما را درک میکنند، کمک بسیار زیادی به کاهش نشانه های افسردگی خواهد کرد.

——————————-

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش زبان بدن

آیا می‌دانستید حتی زمانی که یک شخص با شما صحبت نمی‌کند، نشانه‌هایی درصورت، بدن، پاها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو